جزء بزرگترین سارقان محتوا در دنیا هستیم

دکتر محمد جواد کارگر،مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر کنفرانس وب پژوهی در خصوص گسترگی حوزه وب گفت: باتوجه به اینکه کلیه فعالیتها در حوزه فضای مجازی شکل میگیرد و رشد زیادی دارد. بحث حوزه وب از اهمیت بهسزایی برخوردار است و هرنوع پژوهش در این حوزه وب پژوهی نام میگیرد که از موضوعات مهم و اساسی نیاز امروزاست.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف اینکه عموما تصور میشود وب پژوهی یک موضوع آی تی و کامپیوتری است باید گفت اهداف وب پژوهی تاکید بر این دارد که تمامی رشته‌ها دراین حوزه درگیرهستند یعنی از هنر گرفته تا اقتصاد با حوزه وب سروکار دارند.

دبیر سومین کنفرانس وب پژوهی در ادامه عنوان کرد: گستردگی این حوزه به حدی است که لازم است در کشور باتوجه به اینکه هنوز جزء کشورهای پیشرو نیستیم به بحث وب با محوریت وب پژوهی بیشتر توجه کنیم.

دکتر کارگر درباره مقالات و پژوهش هایی که در این حوزه انجام شده است،گفت: درحال حاضر در این حوزه فعالیت های مختلفی صورت میگیرد که به صورت پراکنده است و اگر بخواهیم فضا را فعال تر و پویاتر کنیم نیاز به تجمیع کلیه رشته ها به همراه فعالان حوزه آی تی داریم. همچنین پژوهشهای خوبی در داخل کشور انجام شده است که نیاز به حمایت دارند .از میان این پژوهشها میتوان به جویشگرهای بومی اشاره کرد که تا به امروز در بازار فعالیت خوبی داشته اند.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علم و فرهنگ در پاسخ به اینکه چرا این جویشگرها با حمایت دولت نتوانسته اند خوب عمل کنند،عنوان کرد: اگر بخواهیم این خوب عمل نکردن را در مقایسه با گوگل قرار دهیم، باید گفت نمیتوان جستجوگری یافت که به پای گوگل برسد،اما ما معتقدیم در حوزه فارسی که زبان خاصی است باید موتور جستجوی خاصی داشته باشیم و گوکل نتوانسته در حوزه زبان فارسی خوب عمل کند.همچنین بسیاری از کشورها مانند چین ،روسیه و… موتور جستجوی خاص خود را دارند.بنابراین این موتورهای جست وجو خوب عمل کرده اند ، به هر حال از نقطه‌ای باید شروع کنیم و بعد از آن بخش خصوصی باید بحث کیفیت را بهبود بخشد و درنهایت کاربر توجیه شود که با موتور جستجوگر ملی می‌تواند نیازهایش را برآورده کند و مهمترین بحث این جریان فرهنگ سازی است که در این میان اهمیت دارد.

دبیر سومین کنفرانس وب پژوهی در خصوص بحث سرقت های علمی و اینکه چه کارهای مثبتی در این خصوص انجام شده است ،خاطرنشان کرد: یکی ازموضوعات کنفرانس که در حوزه وب معنایی هدف قرار گرفته است به موضوع سرقتهای علمی اشاره دارد. بدین صورت که ماشین معنی را بفهمد و بتواند تشخیص دهد که دومتن شبیه هم هستند و میتوان اینگونه با الگوریتم و اعداد این موضوع را تشخیص داد.در دورههای قبلی کنفرانس، مقالاتی دراین خصوص داشتیم که خیلی قوی نبود،البته باید گفت چندین پروژه در این خصوص در ایرانداک تعریف شده است که در حال عملیاتی شدن برای سنجش پایان نامههاست.

ما جزء بزرگترین سارقان محتوای در دنیا هستیم، زیرا هر آنچه که از اینترنت می خواهیم را مجانی به دست می آوریم.

دکتر کارگر در خصوص  برخی آمار ارائه شده باعنوان اینکه ایران با 2 میلیون و 600 هزار دانلود غیر قانونی مقالات در صدر سارقان علمی دنیا است،گفت: به نظر من اگر آمار دیگری نیز وجود داشته باشد، باز هم ما جزء بزرگترین سارقان محتوای در دنیا هستیم، زیرا هر آنچه که از اینترنت می خواهیم را مجانی به دست می آوریم و قاعدتا این موضع مقالات نیز در امتداد این جریانات اتفاق می افتد. یکی از کارهایی که به نظر میرسد دانشگاه ها و دولت می بایست انجام دهند این است که در حوزه مقالات بستری فراهم شود که دانشجو به راحتی بتواند از مقالات استفاده کند .

وی همچنین درباره کاربردی شدن و استقبال سازمانها از مقالات در کنفرانس اول و دوم وب پژوهی ،گفت: ما بارها به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردیم که پایان نامه و مقالات خوبی به دستمان رسیده است و میتوان در جهت پیشبرد اهداف علمی کشور از آنها استفاده کرد، اما همیشه حمایت معنوی بوده و در عمل کاری از پیش نرفته است. متاسفانه در بسیاری ازموارد نیز دیده شده که همان طرح‌هایی که نیاز به حمایت داشته است و در کنفرانس یا همایشی ارائه شده توسط اشخاص دیگری که در سمت های مختلف بوده اند کپی و مورد حمایت قرار گرفته اند.

کارگر در پاسخ به اینکه چرا هنوز به قطب علمی منظقه و خاورمیانه در حوزه وب پژوهی تبدیل نشده ایم،پاسخ داد: بحث وب پژوهی را بیشتر در داخل شروع کردیم و برای تبدیل شدن به قطب علمی در ظرف یکسال نمیتوان گفت به مرحله قطب شدن رسیده ایم . زمینه این کار این است که محورهای حوزه وب را پررنگ تر کنیم ،افراد را تشویق کنیم وهمچنین سیاستهای حمایتی دولت را جلب کنیم .به نظر اگر دولت بیشتر توجه کند میتوانیم خروجی بهتری به جزء مقالات داشته بیاشیم.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر کنفرانس بین المللی وب پژوهی در خصوص برگزاری سومین دوره کنفرانس وب پژوهی گفت:  در کنفرانس امسال به بحث پایان نامه‌ها توجه بیشتری شده و با رویکری کاربردی جوایزی نیز در نظر گرفته شده است . همچنین نمایشگاه کاربردی جانبی نیز امسال دراین همایش وجود دارد.همچنین توقع داریم سازمان ها حمایت کننده بهتری باشند تا ارتباط صنعت و دانشگاه قوی تر شود و تلاش در این کنفرانس برای تبدیل شدن به پل ارتباطی است.

دکترکارگر در ادامه تاکید کرد: دوسال اول هر کنفرانسی پایه های آن ریخته می شود و شکل میگیرد بسیاری از کنفرانس ها در همان سال اول یا دوم دیگر نمی‌توانند به فعالیتشان ادامه دهند  و رها می‌شوند اما ما برای سال سوم با قوت بیشتری این کنفرانس را در 30 و 31 فروردین ماه 1396 برگزار خواهیم کرد.همچنین نمایه شدن  مقالات علمی دومین دوره کنفرانس بین المللی وب پژوهی در پایگاه IEEE Xplore که از معتبرترین سایتهای علمی است ،خودگواهی بر این موفقیت است.

 

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا