نمایشگاه اشتغال نخبگان؛ نقش‌آفرینی بهنگام برای مقابله با فرار مغزها و حذف کارجویان قلابی

دومین نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان اقدامی از صندوق نوآوری و شکوفایی برای اتصال نخبگان و متخصصان به مجموعه‌های دانش‌بنیان، بدون دریافت هزینه و با هدف جلوگیری از فرار مغزها و حذف کارجویان سودجو برگزار شد.

بسیاری کارشناسان و صاحب نظران یکی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان و فرار مغزها از کشور را نبود شغل مناسب و سردرگمی آنها در یافتن شغل مورد علاقه و تخصصی خود عنوان می کنند.

شهریورماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکردها در حفظ متخصصین در کشور، گفت: سالانه ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل در حوزه فنی و مهندسی داریم که بزرگترین نعمت برای یک کشور محسوب می‌شود اما این نعمت با غفلت مدیران و دستگاه‌های مرتبط روبرو و مهاجرت آنها به کشورهای غربی و حتی آسیایی را دنبال داشته است.

شهریارحیدری این را هم گفته بود که تحصیل کرده های بیکار و پزشکان بیشترین موج مهاجرت را دارند و این مساله در آینده آسیب جدی به پایه‌های علمی کشور وارد خواهد کرد.

عزم صندوق نوآوری برای فرار مغزها از کشور و حذف کارجویان قلابی

اما صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بهمن سال ۱۴۰۲ اقدام به برپایی نمایشگاهی تحت عنوان نخستین نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان با هدف اتصال نخبگان جویای کار به مجموعه های دانش بنیان نیازمند تخصص های مختلف کرد.

هرچند در چند سال اخیر برخی مجموعه ها، از جمله یک شرکت خصوصی با حمایت های پشت پرده و برگزاری آزمونی تحت عنوان آزمون استخدامی بخش خصوصی و دانش بنیان ها با ثبت نام و دریافت مبالغ هنگفت از فارغ التحصیلان بیکار، چندسالی در این عرصه بدون خروجی فعالیت کرده است، شواهد بیانگر آن است که راه اندازی و هدف اصلی این مجموعه کاریابی، تنها کاسبی میلیاردی از جیب خالی جوانان تحصیلکرده بیکار بوده است.

برهمین اساس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در راستای عمل به یکی از وظایف چهارگانه خود؛ توانمندسازی دانش بنیان ها، با برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان، عزم خود را جزم کرده که با ورود به حوزه کاریابی برای فارغ التحصیلان و متخصصان نخبه بیکار دانشگاهی گامی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و فرار مغزها و البته حذف مجموعه های سودجو و قلابی فعال در این عرصه بردارد.

با مصطفی بغدادی مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این خصوص به گفت وگو نشسته ایم.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه، این صندوق در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ رویکرد جدیدی را برای شناسایی و نیازمندی های فضای منابع انسانی دانش بنیان ها در راستای توانمندسازی حوزه نیروی انسانی دانش بنیان آغاز کرد افزود: این رویکرد جدید در ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ در قالب نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال با حضور ۳۲ مجموعه دانش بنیان با معرفی ۵۰۰ فرصت شغلی برای نخبگان و متخصصان و فارغ التحصیلان حوزه های مختلف برگزار شد.

مصطفی بغدادی افزود: پس از برگزاری نخستین نمایشگاه با همکاری بنیاد ملی نخبگان استان تهران که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، خروجی این نمایشگاه بیش از ۱۰ هزار بازدید از مشاغل پیشنهادی توسط دانش بنیان ها بود و نزدیک هزار و ۱۰۰ درخواست شغلی در این رویداد ثبت شد که تعدادی از نخبگان و متخصصان به دنبال انجام فرآیند مصاحبه جذب دانش بنیان ها شده اند و برخی نیز در حال مذاکره برای عقد قرارداد همکاری هستند.

وی گفت: در پی تجربه به دست آمده از برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان در همان اختتامیه این رویداد به این نتیجه رسیدیم که رویداد دوم را به شکل تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات برگزار کنیم و اقدامات را در این خصوص در اوایل اردیبهشت امسال آغاز کردیم. با توجه به بازخورد دریافت شده از شرکت ها، جذب نیروهای متخصص را هم تنها به اعضا بنیاد ملی نخبگان محدود نکردیم.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حضور مجدد تعدادی از شرکت های دانش بنیان دردومین رویداد نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان افزود: این حضور به دلیل بازخورد مناسبی بوده است که این مجموعه ها از نمایشگاه نخست برای استخدام قطعی نیروهای تخصصی خود دریافت کرده اند.

بغدادی با بیان اینکه، قصد داشتیم همچنان نمایشگاه دوم را با ۳۰ مجموعه دانش بنیان برگزار کنیم افزود: با اصرار شرکت های دانش بنیان برای حضور در دومین نمایشگاه، تعداد شرکت های دانش بنیان دراین رویداد به ۴۵ مجموعه افزایش دادیم و عناوین شغلی نیز به بیش از یک هزارفرصت شغلی در حوزه فناوری اطلاعات افزایش یافت.

از طرفی بنیاد ملی نخبگان را نیز همچنان در دومین نمایشگاه نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان در کنار خود داشتیم اما با مذاکره با پارک های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه های برتر کشور از جمله دانشگاه تهران، شریف، شهیدبهشتی، صنعتی امیرکبیر، خواجه نصیر به آنها اعلام کردیم که برگزاری این نمایشگاه را به دانشجویان اطلاع رسانی کنند.

ثبت ۲ هزار درخواست در دومین نمایشگاه کار و اشتغال

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به حضور دانش بنیان و شرکت ها و استارتاپ ها بزرگ و برند حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دومین نمایشگاه کار و اشتغال ویژه نخبگان این صندوق، از جمله گروه تپ سی، آپ، داتین، فلای تودی، روبیکا و ستاره اول به عنوان برندهای فعال در حوزه آی تی افزود: این مجموعه ها نیازمندی های تخصصی خود در حوزه نیروی انسانی را در این رویداد اطلاع رسانی کردند.

بغدادی تصریح کرد: در دومین نمایشگاه تخصصی دو روزه کار و اشتغال ویژه نخبگان صندوق نوآوری نزدیک به دو هزار درخواست ثبت شده و اگر حتی ۱۰ درصد از این تعداد در مجموعه های دانش بنیان استخدام شوند، برای ما نتیجه رضایت بخشی خواهد بود.

به گفته وی، با وجود پایان مهلت ثبت نام در این نمایشگاه دو روزه، تعداد زیادی پیگیر حضور در این رویداد بودند که البته صندوق نوآوری برای حضور بیشتر با محدودیت زمان و مکان مواجه بود.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص نحوه ثبت نام کارجویان متخصص در این رویداد نیز گفت: سامانه ای برای این کار راه اندازی کردیم و دانشجویان و متخصصان حوزه های مختلف می توانستند با اتصال به لینک مربوطه ثبت نام کنند و کارجویان از همه مناطق مختلف کشور ثبت نام کرده بودند.

هدف اصلی و نفس برگزاری نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان توسط صندوق نوآوری، اتصال کارفرما و کارجویان متخصص و نخبه به یکدیگر اسیت. در واقع این خدمت در راستای توانمندسازی دانش بنیان ها به عنوان یکی از وظایف چهارگانه صندوق نوآوری در کنار ارائه تسهیلات، سرمایه گذاری، صدور ضمانت نامه انجام شد.

وی با اشاره به حضور نیروهای متخصص شرکت های دانش بنیان علاوه بر مدیران نیروی انسانی در غرفه های مربوطه دانش بنیان ها در این نمایشگاه افزود: کارجویان به شکل مستقیم اگر سوالی داشتند به راحتی پاسخ آنرا از سوی متولیان شرکت های فناور دریافت می کردند و کارشناسان فنی شرکت های دانش بنیان نیز از فرصت محک مستقیم نیروی کار برخوردار بودند.

سامانه ثبت درخواست شغل برای کارجویان نخبه تا سه ماه دیگر باز است

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه، در دومین نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اکثر شرکت ها بالای ۴۰ تا ۵۰ درخواست استخدام داشته اند افزود: به طوریکه در بعداز ظهر اولین روز برگزاری دومین رویداد، رکورد سه ماه گذشته رویداد اول با یکهزار و ۱۰۰ ثبت درخواست زده شد، به طوریکه با گذشت سه ماه از اولین رویداد ما شاهد ثبت چنین رکوردی بودیم.

بغدادی با بیان اینکه، سامانه ثبت نام درخواست شغل برای کارجویان نخبه و متخصص و فارغ التحصیل دانشگاه های کشور حداقل تا سه ماه دیگر باز است افزود:این سامانه همچنان از قابلیت ثبت تقاضای نیروی انسانی برای شرکت های فناور برخوردار است و حتی شرکت ها می توانند مشاغل جدید خود را در این سامانه بارگزاری و اضافه کنند.

اتصال کارجویان نخبه به دانش بنیان ها بزودی سرویس دائمی صندوق می شود

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: از ۸۰ خدمت صندوق نوآوری و شکوفایی تعداد ۴۴ خدمت به حوزه توانمندسازی اختصاص دارد. اکنون گستره ای از خدمات توانمندسازی از مطالعه و توسعه بازار و استاندارد و خدمات آزمایشگاهی و آموزش و مشاوره گرفته تا کمک به حضور در نمایشگاه ها و دعوت از هیات تجاری و رویدادهای بهم رسانی و سرمایه گذاری به دانش بنیان ها ارائه می شود.

بغدادی با بیان اینکه، صندوق نوآوری تا قبل از برگزاری نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان دز زمینه حوزه تامین نیروی متخصص دانش بنیان ها جدی کار نکرد است، افزود: البته پیش از این خدمات صندوق در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی محدود به ارایه یکسری برنامه های آموزشی بلاعوض بود.

وی افزود:اما احساس کردیم با وجود حجم بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی هم اکنون فرصت برای جذب نخبگان و متخصصان در مجموعه های دانش بنیان وجود دارد و صندوق نوآوری برهمین اساس و با هدف جلوگیری از فرار مغزها از کشور می تواند برای شناسایی و جذب بهتر نیروهای نخبه در مجموعه های دانش بنیان ها ورود کند.

از طرفی دانش بنیان‌ها هم ابزار و مسیر صحیحی برا ی شناسایی افراد توانمند و نخبه در اختیار نداشتند.

وی اما در ادامه با اشاره به دستیابی این مجموعه به تجربیات ارزشمند دنبال برگزاری دو دوره نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان، از عزم صندوق نوآوری برای اضافه کردن سرویس دائم بهم رسانی متخصصان نخبه به مجموعه های دانش بنیان در همان سامانه خدمات رسانی غزال صندوق نوآوری و شکوفایی در آینده نزدیک خبر داد.

بغدادی همچنین تصریح کرد: احتمالا صندوق نوآوری در این زمینه از توانمندی برخی پلتفرم های قوی خصوصی در حوزه اتصال کارجویان نخبه و متخصص به دانش بنیان ها نیز استفاده و بخشی از هزینه آنرا تقبل می کند و هر از چندگاهی یک نمایشگاه کار و اشتغال مختص یک حوزه خاص برگزار خواهد کرد. به عنوان مثال اگر شرکت دانش بنیانی می خواهد از خدمات ایران تلنت یا فلان پلتفرم کاریابی استفاده کند هزینه آن را صندوقنوآوری پرداخت می کند که مجموعه های فناور با سهولت به استعدادهای برتر دسترسی داشته و در نهایت آنها را استخدام کنند.

خدمات صندوق نوآوری به کارجویان رایگان است

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین در واکنش به فعالیت برخی مجموعه های سودجو در حوزه کاریابی برای فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی که در طول سالیان اخیر با برگزاری آزمون هایی از متقاضیان کار مبالغی هنگفت برای ثبت نام و آزمون دریافت کرده اند اظهارکرد: متاسفانه یک شرکت خصوصی با حمایت یکی دو نهاد در سال های اخیر به حوزه کاریابی برای مجموعه های دانش بنیان ورود و آزمون استخدامی برگزار کرده است.

وی، نتایج عملکرد این‌ مجموعه خصوصی را با وجود درآمد بالا از محل اخذ حق ثبت نام از کارجویان دانشگاهی مبهم دانست.

بغدادی با تاکید بر اینکه، صندوق مواوری و شکوفایی به هیچ وجه وارد چنین فضایی برای دریافت وجه از متقاضیان کار یا کارفرمایان دانش بنیان نخواهد شد گفت: خدمات صندوق نوآوری به کارجویان فارغ التحصیل بیکار جامعه بلاعوض و بدون دریافت وجه و رایگان خواهد بود./ایرنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا