نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چالش سرطان پستان در آسیا – پاسفیک

تحقیقات نشان می دهد نرخ رخداد استاندارد شده بر اساس سن (ASR) سرطان پستان در کشورهایی که بیشترین شمار سرطان پستان قرا دارند از دهه 80 میلادی به این سو، سه تا چهار برابر افزایش یافته است. در نتیجه حالا می توان گفت در مقایسه با گذشته، شمار بیشتری از زنان ساکن در آسیا با سرطان پستان دست و پنجه نرم می کنند.

سرطان پستان اگرچه در ظاهر امر یک بیماری بزرگ و چالش برانگیز محسوب می شود اما نباید به آن به عنوان یک فاجعه نگاه کرد زیرا اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود به گونه ای مؤثر می توان آن را درمان کرد. مطالعات نشان می دهد که در این صورت زندگی شمار زیادی از زنان مبتلا به حالت عادی بازخواهد گشت. اما اگر سرطان پستان در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده شود چه؟ معمولا در اینگونه موارد بیماری با تلفات همراه است. به همین دلیل گفته می شود که سیاستگذاران عرصه بهداشت و سلامت عمومی باید آگاهی رسانی لازم را صورت دهند تا ضریب نجات جان بیماران مبتلا افزایش یابد.

واحد اطلاعات اکونومیست با هدف بررسی این موضوع، مطالعات دقیقی در زمینه نحوه عملکرد دولتهای آسیا – پاسفیک انجام داده تا مشخص شود در کشورهای مختلف، وضعیت بیماری سرطان پستان چگونه است؟ در این بررسی به استرالیا، چین، هنگ کنگ، هند، ژاپن، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان و تایلند پرداخته شده است. نکته قابل توجه این است که نرخ ابتلا به سرطان پستان در این کشورها متفاوت از هم است. نگاه کلی به این مطالعه نشان می دهد نرخ شیوع سرطان پستان در آسیا همپای کشورهای غربی شده است به طوریکه حالا شمار بیشتری از زنان جوانتر هم به این بیماری مبتلا می شوند. تحقیقات به خوبی نشان می دهند که در مقایسه با زنان مسن تر، این زنان جوان در آسیا هستند که بیش از گذشته در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

اکنون این پرسش مطرح می شود که چه عواملی موجب افزایش نرخ ابتلای به سرطان پستان در میان زنان آسیا – پاسفیک شده است؟ کارشناسان به بروز تغییرات اساسی در سبک زندگی به عنوان یک عامل مهم نگاه می کنند جایی که الگوهای باروری تغییرات شگرفی داشته است. بدین ترتیب خطر ابتلا به سرطان پستان در حد بالاتری قرار داشته و شانس ابتلای زنان در این منطقه بزرگ از جهان به این بیماری افزایش می یابد. نکته مهم این است که سرطان پستان چالشی است که به واسطه چندین عامل به وجود می آید و هنوز هم علم پزشکی نتوانسته توضیح روشنی در این خصوص ارایه کند. اما سبک زندگی قطعا یکی از این عوامل است. طی چند دهه گذشته نرخ ابتلا به سرطان پستان در آسیا – پاسفیک افزایش یافته و اگر با دقت به تحولات اقتصادی این منطقه دقت کنیم متوجه می شویم که تغییرات و به روزرسانی های گسترده ای در عرصه اقتصاد و نحوه زندگی مردم آسیا – پاسفیک روی داده است. این تحولات موجب شده سبک زندگی مردم آسیا – پاسفیک به سبک و سیاق غربی ها متمایل شود و البته بر همگان روشن است که نرخ ابتلا به این بیماری در جوامع غربی همواره بالا بوده است. مصرف قابل توجه مواد غذایی پرکالری افراد را در معرض خطر اضافه وزن و چاقی قرار می دهد. همچنین تمایل زیاد به استفاده از نوشیدنیهای الکلی یکی از دیگر از عوامل اصلی در گرایش سبک زندگی شمار زیادی از ساکنان آسیا – پاسفیک به مدل زندگی غربی تلقی می شود. چنین تغییرات شگرفی در الگوی رفتاری مردم آسیا – پاسفیک نرخ ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

البته در نقطه مقابل بسیاری از کشورهای واقع در منطقه آسیا- پاسفیک، جوامعی نیز به چشم می خورد که نرخ ابتلا به سرطان پستان در آنها پایین است که شاید نتوان توضیح مشخصی برای آن ارایه کرد. با این حال نگاهی به این جوامع مشخص می کند که شمار کمتری از زنان آنها از چاقی رنج می برند.

به طور کلی، سرطان پستان از آن دسته بیماریهایی محسوب می شود که برای مقابله با آن نباید تنها به یک فاکتور خاص توجه کرد. در واقع رمز پیروزی بر این بیماری تمرکز هم زمان بر طیف متنوعی از عوامل است. جمع آوری اطلاعات، راه اندازی تأسیسات پزشکی مجهز برای تشخیص به موقع این بیماری، ارایه درمانهای لازم و در نهایت انجام مراقبتهای مداوم عواملی است که باید به طور همزمان به آنها نگاه شود. تنها در این صورت است که می توان به مقابله با این بیماری که شمار زیادی از زنان در آسیا-پاسفیک را به چالش واداشته امیدوار بود.

 

برای دسترسی به جدیدترین شماره The Economist intelligence unit فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل