ضرورت به کارگیری توانمندی‌های جهاددانشگاهی در کردستان

رییس جهاد دانشگاهی در نشست مشترک با استاندار کردستان بر ضرورت به کارگیری توانمندی‌های این نهاد در استان مرزی کردستان و نقش‌آفرینی بیشتر بخش خصوصی در این استان تاکید کرد. استاندار کردستان نیز فعالیت های جهاددانشگاهی را علمی و معتبر و راهگشا در امور مختلف دانست.

به گزارش سینا از روابط‌عمومی جهاددانشگاهی دکتر حسن مسلمی نایینی رییس جهاددانشگاهی امروز پنجشنبه(۱۰ خردادماه) در نشست مشترک با اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان ضمن تسلیت شهادت خادمان ملت و در صدر آنان رئیس‌جمهور مردمی اظهار کرد: رییس جمهور شهید همواره توجه ویژه ای به استان های کم برخوردار و محروم داشت و بر فعال شدن جهاددانشگاهی و انجام فعالیت های جهادی در این استان ها تاکید می کرد؛ امید که راه پرتلاش ایشان در مسیر خدمت رسانی ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی دانش بنیان و پیشرو در علم و فناوری است، افزود: تفاهم نامه های زیادی با سازمان های مختلف در راستای فعالیت های دانش بنیانی بسته می شود که برای اجرایی شدن نیاز به حمایت و پیگیری ویژه دارد.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد موفقیت‌های زیادی در سطح کشور و استان ها داشته است و باید برای انجام فعالیت های بیشتر مورد حمایت قرار گیرد عنوان کرد: در برخی از استان ها که این نهاد انقلابی مورد حمایت استانداری قرار گرفته، کارهای بزرگی در راستای توسعه استان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بررسی های زیادی توسط جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف به ویژه توسعه اجتماعی استان‌ها صورت گرفته که به تبع آن در سطح استان کردستان هم مسائلی چون فعالیت های فرهنگی، زیرساختی و اشتغال تحت مطالعه قرار گرفته و رتبه بندی شده است، که می توان بر اساس این مطالعات و فعال کردن بیشتر مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی، نقاط قوت و ضعف استان را مورد بررسی قرار داد و مشکلات را احسا کرد.

به گفته دکتر نائینی، توسعه فعالیت ها در مرزها، توسعه و آبادانی مرکز کشور را به دنبال دارد، بر همین اساس می توان تمامی توانمندی های جهاددانشگاهی کشور را که به صورت حرفه ای در حوزه های مختلف به ویژه بخش درمان فعالیت می کند، در استان مرزی کردستان فعال کرد که تحقق این مهم نیازمند حمایت هرچه بیشتر استانداری است.

وی مشارکت با بخش خصوصی در راستای تحقق شعار سال را از اولویت‌های جهاد دانشگاهی دانست و گفت: در استان مرزی کردستان باید از بخش خصوصی بیشتر بهره گرفت و با سرمایه گذاری های خارجی و مهم بتوان دارایی های فیزیکی و مولد جهاددانشگاهی را فعال کرد.

فعالیت های جهاددانشگاهی علمی و معتبر است

زارعی کوشا نیز در این نشست مشترک بر اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه ها در حوزه های مختلف تاکید و اظهار کرد: استان کردستان با بیش از 40 هزار دانشجو، به طور ویژه در بخش اشتغال فارغ التحصیلان نیاز به کمک دارد.

وی روند افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در استان را طی سه سال اخیر نسبت به میانگین کشور، مطلوب ارزیابی کرد و افزود: ساختار اقتصادی کردستان جزو دردهای مزمن استان بوده و باید کمک کرد که مجموعه فعالیت های اقتصادی از پایه خدماتی به سمت صنعت و معدن یا کشاورزی سوق یابد و اگر این توازن و تعادل ایجاد شود بسیاری از مشکلات استان حل می شود.

استاندار کردستان، با بیان اینکه کر دستان همیشه جزو استان های رتبه اول نرخ بیکاری در کشور بوده است، بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته نرخ بیکاری استان در سال 1402، به 10.7 درصد رسیده که هنوز نسبت به میانگین کشوری بسیار بالا است و باید توجه داشت که عمده اشتغال های ایجاد شده در استان برای فارغ التحصیلان نبوده و این امر موجب شده که اشتغالزایی برای مردم و جامعه قابل لمس نباشد.

وی ایجاد اشتغال در حوزه فارغ التحصیلان را امری ضروری ذکر کرد و ادامه داد: ساختار اقتصادی کردستان بر پایه خدمات است و شهرستان سنندج دارای 36 هزار واحد صنفی است که هزینه های ثابت از جمله، رهن و اجاره و مالیات را افزایش داده و این نیز خود موجب افزایش قیمت تمام شده کالا و در نهایت افزایش نرخ تورم در استان می شود.

کوشا، با بیان اینکه ظرفیت های زیادی به ویژه در حوزه معادن در استان کردستان وجود دارد که باید زمینه کاهش تورم و بیکاری را در کردستان فراهم کنند، بیان کرد: با فعالیت های صورت گرفته در این راستا ذخایر معادن استان از 560 میلیون تن به 1.1 میلیارد تن ذخایر ارزشمند(طلا) در سال افزایش یافته و زنجیره فولاد با 18 پروژه صنعتی در استان در حال انجام است.

وی به ظرفیت های مهم استان در حوزه کشاورزی اشاره و تصریح کرد: کشاورزی کردستان همیشه به صورت سنتی بوده و بیشترین اراضی استان هم به صورت دیم بوده است که این امر باید با بهره گیری از فناوری های دانش بنیانی ارتقا و گسترش یابد.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه فعالیت های جهاددانشگاهی علمی و معتبر است و می تواند در همه حوزه ها راهگشا باشد گفت: در کارهای پژوهشی و اقتصادی استان بخش ویژه ای برای فعالیت های علمی و دانش بنیانی جهاددانشگاهی استان در نظر گرفته شده است و در بخش اشتغال بیشتر از این ظرفیت بهره گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد مبارک و انقلابی است، بر افزیش تعامل دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی استان با این نهاد انقلابی تاکید کرد.

کوشا درادامه به ظرفیت های درمانی استان و کسب رتبه دهم بیمارستان کوثر سنندج در بین 100 بیمارستان دولتی کشور اشاره و عنوان کرد: توریسم درمانی در استان مسیر خوبی را طی کرده و لازم است که این بخش در کردستان تقویت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا