رویکرد برنامه ششم،حمایت از تحقیقات کاربردی است

اسفندیار اختیاری با اشاره به رویکرد برنامه ششم توسعه در زمینه حمایت از پژوهش های کاربردی در کشور، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه، اهتمام خوبی به افزایش بودجه پژوهشی صورت گرفت و دولت موظف شد که بخشی از هزینه تحقیقات کاربردی را پرداخت کند.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس افزود: حمایت از بحث دانش بنیان و کمک به توسعه آن، از دیگر مصوبات برنامه ششم است که از آن جمله می توان به تسهیل شرایط فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه ها در عرصه دانش بنیان اشاره کرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس تصریح کرد: مصوبات برنامه ششم در حوزه دانش و فناوری در این چارچوب است که هم تحقیقات افزایش یابد و هم تحقیقات به سمت کاربردی شدن حرکت کند.

اختیاری در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد کلی برنامه ششم را در جهت تقویت و توسعه فناوری در کشور می بینید؟ گفت: قطعا اینچنین است. در نگاه ما، یکی از ستون های اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است. هم در برنامه ششم و هم در بودجه های سالانه باید این موضوعات مورد توجه قرار بگیرد تا به اهداف بلندمدت دست یابیم.    

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در این زمینه یک قانون دایم داریم و می بایست در قالب بودجه های سنواتی، سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش پیدا کند. پیشنهاد دولت برای افزایش سرمایه صندوق در سال آینده، 200 میلیون دلار بود که ما در کمیسیون آن را به 300 میلیون دلار ارتقا دادیم. اگر این 300 میلیون دلار به تصویب مجلس برسد، آن 3000 میلیارد تومان که برای بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی پیش بینی شده بود، محقق خواهد شد که رقم بسیار خوبی است.

برای انتقال تکنولوژی از بدنه علمی به کل کشور، نیازمند یک مدیریت تکنولوژی هستیم. تمام بدنه اقتصاد کشور باید با این مدیریت تکنولوژی آشنا باشند و بدانند وقتی یک تکنولوژی جدید وارد جایی می شود، باید صبر و تحمل داشت تا کاملا جا بیفتد 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در 3 سال گذشته تا چه اندازه سبب تقویت شرکت های دانش بنیان شده است؟ عنوان کرد: با توجه به اینکه قانون در سال 89 تصویب شد و از سال 89 تا سال 92 هیچ اتفاقی نیفتاد، اما از سال 92 تا الان بالاخره اتفاقی افتاده است، این عملکرد مثبت است. با این وجود، قطعا می توان عملکرد بهتری داشت. در گزارشی که ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی در کمیسیون ارایه داد و نیز بازدیدی که ما از صندوق داشتیم، عملکرد قابل قبولی داشتند اما برای بهبود آن، صندوق می بایست بیش از این روی اهداف خود متمرکز شود که همان تامین مالی شرکت های دانش بنیان است. کارهای دیگر باید به معاونت علمی یا وزارت علوم واگذار شود.

اختیاری با اشاره به چالش های دانش بنیان شدن اقتصاد کشور، گفت: به نظر من، بزرگترین چالش در مسیر دانش بنیان شدن اقتصاد این است که مدیران ارشد ما هنوز به اقتصاد دانش بنیان باور ندارند. هنوز دوست دارند نفت بفروشند و با پول آن، تکنولوژی را از خارج وارد کنند. ما باید به این مدیران بگوییم که جوانان ایرانی قابلیت ایجاد تکنولوژی را دارند اما برای انتقال تکنولوژی از بدنه علمی به کل کشور، نیازمند یک مدیریت تکنولوژی هستیم. تمام بدنه اقتصاد کشور باید با این مدیریت تکنولوژی آشنا باشند و بدانند وقتی یک تکنولوژی جدید وارد جایی می شود، باید صبر و تحمل داشت تا کاملا جا بیفتد. اینکه تکنولوژی را بخریم، ساده ترین کار است اما لزوما بهترین کار نیست.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس در پایان تاکید کرد: قوانین کشور به صورت محکم، دستگاه ها را به حمایت از مباحث دانش بنیان ملزم کرده و نظارت مجلس هم در این زمینه وجود دارد. امیدوارم این موضوع در کشور تحقق یابد و ما به جایگاه مطلوب برسیم.

 

گفتگو : سیداحمد طبائی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا