انتخاب طبیعی علیه تحصیلات

احتمالا این حرف غلطی است که بگوییم، انسان‌ها در هر نسل نسبت به نسل قبلی احمق‌تر می‌شوند. با این‌که مشخص کردن این موضوع کمی پیچیده است، اما محققان برای فهمیدن آن بسیار مشتاق هستند. حالا یک مطالعه در ایسلند آخرین تلاش برای ایجاد چشم‌انداز جدید بر چرخه خرفتی نسل انسان به حساب می‌آید. محققان در موسسه دِکد، که یک وسسه ژنتیک در ریکاویک است، دریافتند، گروهی از ژن‌ها که زمینه را برای سپری کردن سال‌ها مطالعه و آموزش در انسان‌ها فراهم می‌کند، در فاصله سال‌های 1910 تا 1975 در بین مردم این کشور کمیاب‌تر شده‌اند.

محققان با استفاده از داده‌های یک پایگاه اطلاعاتی به بررسی بیشتر از 100 هزار نفر پرداختند، تا ببینند که چطور ژن‌هایی که پیشرفت تحصیلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد در طول زمان در افراد ظاهر شده است. نتیجه نشان داد در طول بازه 65 ساله یه کاهش کوچک در وجود این ژن‌ها دیده می‌شود، که بیان‌گر یک برگشت در تمایل طبیعی به این موضوع است. اما نکته قابل توجه این است که ژن‌هایی که زمینه ساز تحصیلات هستند، روی باروری هم تاثیر می‌گذارند. آن‌هایی که «ژن‌های تحصیلات» بیشتری را حمل می‌کنند، نسبت به دیگران تمایل به داشتن فرزندان کمتری دارند. این موضوع باعث شد تا محققان به این نتیجه برسند که این ژن‌ها با گذشت زمان در بین مردم نادرتر و کمیاب‌تر می‌شوند، چون افراد تحصیل کرده و باهوش کمتر از دیگران در به هم زدن استخر ژنتیکی جامعه شرکت و ژن‌هایشان را کمتر بازتولید می‌کنند.

گذراندن زمان بیشتر برای تحصیل و سپس صرف زمان برای موفقیت کاری تنها دلیلی نیست که افراد به دلیل آن دیرتر تشکیل خانواده داده و تمایل کمتری به تولید مثل دارند. بسیاری از افراد که ژن‌ها تحصیلات بلند مدت را حمل می‌کنند مدت‌ها است به دلایل دیگر از سیستم تحصیل خارج شده‌اند و زمان کافی برای تولید مثل در اختیار داشته‌اند، با این حال آن‌ها هم بدون فرزند یا با فرزندان کمتر باقی مانده‌اند. «کاری استیفنسون» که این مطالعه را رهبری کرده است می‌گوید:« مسئله این نیست که تحصیلات و کار زمان کافی برای بچه‌دار شدن در اختیار شما نمی‌گذارد، مسئله این است که اگر شما ژن  تحصیلات دارید، آن‌وقت کمتر بچه دار می‌شوید و این ربطی به زمان ندارد».

اما این تاثیر بسیار کوچک است، محققان در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که این رخداد باعث کاهش عدد IQ به اندازه 0.04 درهر دهه می‌شود. اگر تمام ژن‌ها شامل‌هایی که زمینه‌ساز تمایل به تحصیل هستند را دخیل کنیم، این عدد ممکن است به 0.3 درهر دهه برسد. با این حال در هر دو حالت اگر این روند برای قرن‌ها ادامه پیدا کند، آن‌وقت قضیه ممکن است جدی‌تر از این حرف‌ها شود. او می‌گوید:« تاثیر جمعی این مسئله به معنای کاهش چشمگیرتمایل به تحصیلات است، مگر اینکه مسئله‌ای این روند را تغییر دهد، بالارفتن ارزش تحصیلات در جامعه و تاثیر آن بر انتخاب جفت، در این صورت انتخاب طبیعی دیگر در جهت حذف این ژن‌ها حرکت نخواهد کرد».

در سال 2016 « جاناتان بیوچمپ» اقتصاد دان در دانشگاه هاروارد گزارش کرد که انتخاب طبیعی به طور خیلی آرام در جهت حذف ژن‌های تحصیلات بین جمعیت آمریکایی‌ها عمل می‌کند. با این حال او می‌گوید پیش‌بینی آینده بسیار دشوار است، چون کسی نمی‌داند که تغییر در جامعه و فرهنگ در آینده چه پیش‌خواهد اورد.