بررسی ارتباط بلندی قد و سلامت قلبی

پژوهشگران به تازگی ، پروژه ای مطالعاتی با موضوع بررسی ارتباط ژنتیکی بلندی قد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به پایان رسانده اند . نتایج این تحقیقات که از نوع پژوهش های همه گیر شناسانه epidemiological study محسوب می شود ، روز پنج شنبه گذشته در مجله علمی پزشکی نیوانگلند New England Journal of Medicine منتشر شد . بر اساس یافته های این پژوهش ، نوعی ارتباط ژنتیکی مرتبط با اندازه قد و خطر بروز حملات قلبی کشف شده است و به این ترتیب مشخص شد که هر چه میزان قد افراد بلندتر باشد ، خطر بروز مشکلات قلبی و عروقی در آن ها کمتر خواهد بود .

در این پژوهش ها که برای نخستین بار به صورت قطعی موفق به کشف ارتباط ژنتیکی بین قد انسان و مشکلات قلبی و عروقی شده است ، بیش از 65 هزار بیمار دارای مشکلات قلبی و 128 هزار فرد عادی که هیچ نشانه ای از مشکلات قلبی و عروقی در آن ها دیده نمی شد ، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند . لازم به توضیح است که  سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده دکتر جیوانی ورونسی Giovanni Veronesi از ایتالیا و نایلش سامانی Nilesh Samani از دانشگاه لیستر University of Leicester قرار دارد .  

بر اساس این مطالعات مشخص شد که با افزایش شش و نیم اینچی ( برابر با هفده سانتیمتر ) در قد فرد ، میزان خطر بروز حملات قلبی به میزان سیزده و نیم درصد کاهش خواهد یافت . نویسنده این تحقیقات تاکید کرد خطر ابتلا به حملات قلبی در افراد کوتاه قد به ویژه کسانی که دارای اضافه وزن بوده و یا سیگار مصرف می کنند بسیار بیشتر از افراد بلند قد با حالت مشابه است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا