به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، معاون علمی رییس جمهور صبح امروز در آیین رونمایی از پودر مکمل دامی سین بیوتیک شرکت دانشبنیان تکژن با نام تجاری دیپرو پلاس، عنوان کرد: مجموعه تک ژن و مجموعه شتابدهنده لاکتوویژن علاوه بر کار تولید فرآوردههای پروبیوتیک در مسیر شتابدهی و نوآوری گام برمیدارند و این مجموعه، علاوه بر این که هر سال محصولات جدیدی را به بازار عرضه میکند، تیمهای تحقیقاتی توانمند، محققان فعال و هستههای نوپا را به حوزه سلامت تحویل میدهد.
وی با بیان اینکه تکژن زیست از زیرساختهای بسیار خوبی با ابعاد و اندازههای مورد نیاز محققان و فناوران برای رساندن ایده نوآورانه به محصول اولیه و رسیدن به بازار برخوردار است، ادامه داد: در این مسیر همراهی و نزدیکی این مجموعه دانشبنیان به دانشگاههای کشور، کمک میکند که ایدهها با رویکرد دانشی به جلو بروند و کار در این مجموعه جذابتر باشد؛ در مرحله پایانی نیز برای ایدههای موفق و به نمونه اولیه رسیده، زیرساختهای تولید وجود دارد و فرآیند اخذ تاییدیهها، ورود به بازار و تجاریسازی انجام میشود.
دهقانی با اشاره به بازار پر ظرفیت محصولات پروبیوتیک در بازار داخلی و منطقه عنوان کرد: خوشبختانه کارایی و اهمیت محصولات پروبیوتیک در ارتقای سلامت جامعه به خوبی شناسانده شده و مردم با استفاده از این محصولات، به ارزش و اهمیت این فرآوردهها پی بردهاند و به آنها علاقمندی پیدا کردهاند. دامنه کاربرد این محصولات محدود به کاربردهای گوارشی نیست و این مجموعه دانشبنیان در حال توسعه کاربرد پروبیوتیکها به سایر حوزهها از جمله درمان بیماریهای عصبی و کاهش عوارض آنها، حوزههای ترمیمی، آرایشی و بهداشتی است و این امر یک کار نوآورانه در سطح جهانی به حساب میآید.
حمایت معاونت علمی از ایدههای نوآورانه در قالب «نوآفرین»
دهقانی با اشاره به حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری از ایدههای نوآورانه اولیه در قالب برنامه نوآفرین عنوان کرد: در قالب این برنامه، شرکتهایی که بتوانند در درون مجموعه خودشان، موضوعات تحقیقاتی را پیش ببرند و پروژههای نوآورانه را تعریف کنند، بسته به ابعاد موضوع و اهمیت پروژهها، مورد حمایت قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه محدودیتی در حمایت از ایدههای نوآورانه شرکتی ذیل برنامه نوآفرین وجود ندارد، افزود: سقف حمایت از ایدهها حدأکثر 10 میلیارد ریال است که ایدهها متناسب با اهمیت، اولویت و دامنه کاربردشان، از این حمایت بهرهمند خواهند شد.
حمایت از نوآوری شرکتها در قالب مراکز نوآوری شرکتی
دهقانی، یکی از وظایف معاونت علمی را حمایت از مراکز نوآوری درونشرکتی برشمرد و افزود: هیچ مجموعه ای به اندازه خود شرکتها، نوآوری و جنس آن را نمیشناسند و مراکز نوآوری درونشرکتی مهمترین نیاز صنعت است. بهترین شناخت از لازمه های بازار، اولویت های فناورانه و نوآورانه را همان شرکت است؛ چراکه مرکز نوآوری در دل همان شرکت قرار می گیرد و میتواند با رصد تمامی اتفاقات، نوآوریهای لازم را توسعه داده و به محصول یا خدمت تبدیل کند. بر همین اساس، سیاست معاونت علمی در این دوره حمایت از مراکز نواوری درون شرکتی یا IHIC است. در همین راستا، تعدادی از شرکت ها در قالب توافق نامه هایی، از حمایت های معاونت علمی برای توسعه این مراکز نوآوری بهره مند شده اند.
شرکتهای با ماهیت دانشبنیان
معاون علمی رییسجمهور، شرکت تکژن را مجموعهای توانمند در فعالیتهای تحقیقاتی تا تولید محصول و عرضه به بازار دانست و گفت: مجموعههای دانشبنیان فعلی کشور دو دسته هستند؛ نخستین گروه شرکتهای دارای عمر و سابقه فعالیت بیشتر هستند که طی سالهای اخیر با تغییر و تحولاتی به عرصه دانشبنیان وارد شدند. دسته دوم که عمدتاً جوان تر هستند و کمتر از 15 سال سن دارند، شرکتهایی هستند از ابتدا با ادبیات دانش بنیان آشنا بودهاند و تار و پود این شرکتها با مفهوم دانشبنیان عجین شده است؛ مجموعه دانشبنیان تکژن از جنس گروه دوم است، یعنی از آغاز بر مبنای دانش، فناوری و کار نوآورانه پایه ریزی شدهاند. طی یکی، دو دهه اخیر شرکتها و هستههای فناوری بودهاند که با داعیه کار تحقیقاتی به عرصه سلامت وارد شدهاند اما در ادامه مسیر، راه کار تحقیقاتی و فناورانه را فراموش کردند، فعالیت تجاری صرف را برگزیده و از مسیر اصلی خود خارج شدهاند؛ خوشبختانه مجموعه تکژن از این آفت نیز مصون مانده و این پویایی را حفظ کرده اند.
وی با اشاره به تکامل زیرساختهای زنجیره ایده تا تجاریسازی محصول در این شرکت دانشبنیان گفت: مفاهیم متعددی در زیست بوم فناوری و نوآوری شکل گرفته است که خوشبختانه تمامی این اجزای زنجیره ارزش محصولات سلامت در مجموعه تکژن وجود دارد؛ این مجموعه علاوه بر اینکه یکشتابدهنده، یک مرکز هم آفرینی و یک مرکز نوآوری شرکتی را در دل خود دارد، توانسته زنجیره ایده تا بازار و تجاری سازی یک محصول را تکمیل کند و از این جهت، میتواند الگوی مناسبی برای دیگر فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری باشد.
دهقانی با اشاره به اهمیت تجربهنگاری شرکت های دانش بنیان توانمند و موفق عنوان کرد: مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، برنامهای را با هدف معرفی و ترویج تجربیات شرکتهای دانشبنیان توانمند و مسیری که پشت سر گذاشتهاند تا به نقطه موفقیت رسیدهاند، آغاز کرده و در قالب تولیدات ویدئویی مستند، معرفی و شناخت تجربه شرکت ها از آغاز مسیر، عرضه خواهد شد. ترویج این تجربههای موفق میتواند امیدبخش، انگیزه دهنده و راهگشا باشد. شناخت ملموس تجربیات از طریق این مستندها قطعاً در ترسیم راه برای سایر فعالان این عرصه و تیمهای نوپایی که به تازگی در این مسیر قدم میگذارند، بسیار اثرگذار و آموزنده خواهد بود.