ضریب حفاظت از جنگل ها و مراتع به 100 درصد می رسد

خداکرم جلالی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به مصوبات برنامه ششم توسعه در حوزه منابع طبیعی، اظهار کرد: با توجه به اینکه بحث آب و محیط زیست از اولویت های برنامه ششم توسعه است، حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی، اقدامی در جهت حفظ و تامین منابع آب و نیز مسایل زیست محیطی به شمار می آید. چراکه جنگل ها و مراتع کشور، حافظ منابع پایه هستند و علاوه بر تامین اکسیژن، جذب آلاینده ها و کنترل کانون های بیابانزا و تولیدکننده گرد و غبار را بر عهده دارند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: موضوع قابل توجه دیگر که در برنامه ششم به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، بحث توقف بهره برداری از جنگل های شمال است که انشاالله طی یک برنامه 3 ساله، مجموع قراردادهایی که در این ارتباط با مجریان طرح های جنگلداری داریم، تسویه حساب می شود و از سال چهارم برنامه، بهره برداری صنعتی و تجاری نخواهیم داشت. البته این کار به دلیل مسایل حقوقی فیمابین مجریان و سازمان جنگل ها و مراتع، نیازمند اعتباراتی است که امیدواریم در بودجه های سنواتی دیده شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 14.3 میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که در 5 منطقه رویشگاهی واقع شده است. البته از این وسعت تنها در یک میلیون هکتار، بهره برداری صنعتی صورت می گیرد که از اواخر سال 92 با مصوبه دولت یازدهم، بهره برداری ها منحصر به درختان افتاده و شکسته و آفت زده و عملیات پرورشی است. بر این اساس، در 3 سال گذشته شاهد 34 درصد کاهش بهره برداری از جنگل ها بوده ایم.

جلالی یادآور شد: از مجموع 6.5 میلیون مترمکعب نیاز چوبی کشور، حدود 10 درصد از جنگل های شمال، 10 درصد از واردات و 80 درصد از زراعت چوب و ضایعات باغی تامین می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: طرح توقف بهره برداری از جنگل های شمال، یک حمایت کیفیتی است. بدین معنا که سطح جنگل ها افزایش نمی یابد اما کیفیت آنها را ارتقا می دهد. بر این اساس، بهره برداری از جنگل ها برای یک دوره زمانی معین، متوقف خواهد شد و قطعا از این به بعد، بهره برداری ها در چارچوب پایداری جنگل ها و رعایت شاخص ها و معیارهایی خواهد بود که آسیب به جنگل به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در سایر جنگل ها، رویکرد حفاظتی و بهداشتی است، گفت: بحث توسعه جنگل های دست‌کاشت هم در برنامه قرار دارد که در این راستا، حدود 800 هزار هکتار عملیات درختکاری با مشارکت مردم اجرا خواهد شد. 

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه، 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری پیش بینی شده است. همچنین یک میلیون و 100 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی و کنترل کانون های بیابانی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، سالی 100 هزار هکتار عملیات توسعه کشت گیاهان دارویی هم در دستور کار ما قرار دارد.

جلالی ادامه داد: ارتقای سطح حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور هم از دیگر برنامه های ما است. بر این اساس، ضریب حفاظت از حدود 50 درصد کنونی به 100 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین در برنامه ششم، تهیه نقشه های کاداستر برای کل اراضی منابع ملی کشور صورت می گیرد.

در شرایط اقلیمی کشور که با کاهش بارندگی و افزایش خشکسالی همراه است، کارآمدترین و اقتصادی ترین اقدامی که می تواند برای پایداری توسعه صورت بگیرد، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است

وی در پاسخ به این پرسش که بحث آبخیزداری تا چه اندازه می تواند در حفظ و توسعه منابع آب کشور موثر باشد؟ گفت: با توجه به اینکه حدود 70 درصد نزولات آسمانی در فاصله زمانی کوتاه تبخیر می شود، عملیات آبخیزداری و ایجاد پوشش گیاهی، از مهم ترین اقداماتی است که زمینه افزایش نفوذ آب در خاک را فراهم می کند و باعث تعادل بخشی به سفره های آب زیرزمینی می شود.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده در سطح ملی و جهانی، هر هکتار عملیات آبخیزداری 520 مترمکعب استحصال آب به دنبال دارد و 9 تن فرسایش خاک را کاهش می دهد. هر هکتار عملیات آبخوانداری هم بیش از 1000 مترمکعب آب تولید می کند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر توجیه اقتصادی عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، اظهار کرد: هزینه استحصال آب از طریق آبخیزداری و آبخوانداری معادل 20 درصد هزینه استحصال آب از طریق سدسازی است. علاوه بر این، نسبت فایده به هزینه در عملیات آبخیزداری و آبخوانداری 4.7 برابر است. یعنی چنانچه یک ریال برای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری هزینه کنیم، تقریبا 5 ریال درآمد کسب خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در شرایط اقلیمی کشور که با کاهش بارندگی و افزایش خشکسالی همراه است، کارآمدترین و اقتصادی ترین اقدامی که می تواند برای پایداری توسعه صورت بگیرد، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است. 

 

گفتگو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا