گام چهارم: در جستجوی محصولی بازارپسند!
گام چهارم: در جستجوی محصولی بازارپسند!
داستان متین در قسمتهای قبل به اینجا رسید که توانست ایده استارتاپ خود را در مرکز کارآفرینی شریف پرورش دهد و وارد شتاب دهنده شریف شود. متین و همتیمیهای او ذوق زیادی داشتند و در ماههای اول ورود به شتاب دهنده تمام تمرکز خود را روی ساخت محصولی گذاشتند که از قبل طراحی کرده بودند. آنها با کمک یکی از استادهای دانشکده خود توانستند نمونه اولیه محصول خود را در فضای کارگاهی پارک علم و فناوری شریف بسازند.
مدیر شتاب دهنده هر هفته مسیر رشد استارتاپ متین را بررسی میکرد و و به او نکتههای مهمی در مسیر رشد استارتاپش گفته بود اما اشتیاق متین برای نهایی سازی محصولشان خیلی زیاد بود و تمام تمرکزش این بود که اولین نمونه از محصولش را بسازد. متین و دوستانش بالاخره موفق شدند. محصولی که ساخته شده در ایران تقریباً بی رقیب بود و از استانداردهای بالایی برخوردار بود. متین و بقیه اعضای تیم تصمیم گرفتند یک جشن به افتخار ساخت اولین نمونه از محصولشان در شریف پلاس برگزار کنند. متین در این جشن به دوستانش گفت که حالا زمانش رسیده با مجموعه های مختلف از صنعت صحبت کنیم و بتوانیم سفارشهای مختلف برای تولید محصولمان بگیریم. متین و بقیه همتیمیهایش آماده شروع یک مسیر جدید بودند. مسیری که باید روی جذب اولین مشتریانشان وقت و انرژی بگذارند اما غافل از اینکه متین تا به اینجای کار مسیر اشتباهی را طی کرده بود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
روزها و هفتهها سپری شد اما متین و بقیه اعضای تیم نتوانستند حتی نظر یک مجموعه صنعتی را به کارشان جلب کنند. مشکل از کجا بود؟
خلق یک استارتاپ برخلاف تصور تنها در طراحی و تولید یک محصول خلاصه نمیشود. نکته مهم در دنیای کسب و کار، مشتریانیست که قرار هست محصول شما را خریداری کنند. هر چقدر هم محصول شما دارای استانداردهای بالایی باشد و یا حتی اگر بالاترین فناوری روز دنیا در آن به کار گرفته شده باشد باز هم ممکن است بازار از آن استقبال نکند. همیشه باید این نکته را در دنیای کارآفرینی به یاد داشت که مشتریان خریدار راهکارها هستند نه خریدار محصولات (یعنی مشتریان محصولی را میخرند که مسائل و نیاز آنها را برطرف کند). اینها مواردی بود که مدیر شتاب دهنده هم تلاش کرده بود به متین گوشزد کند اما تمرکز متین صرفاً روی محصول نهایی خلاصه شده بود.
متین تا الان توانسته بود یک محصول فنی قابل قبول بسازد. اینکه چقدر این محصول مورد پسند مشتریان باشد و یا اینکه چقدر بتواند قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار پایدار را داشته باشد سوالاتی هستند که باید در طول مدت حضور در شتاب دهنده به آنها جواب دهد (برای همه این موارد در دنیای کارآفرینی متدهای مختلفی است اما فصل مشترک تمام متدها این است که قبل از نهاییسازی محصول باید با ابزارهای مختلف بتوان از مشتریان اولیه بازخورد گرفت و نمونه اولیه را متناسب با نیاز مشتریان ارتقا داد تا در نهایت بتوان به یک محصول بازارپسند رسید. کاری که متین انحام نداده بود و به سرعت وارد فاز تکمیل محصول خود شده بود).
مدیر شتاب دهنده شریف متین را به یک منتور متخصص معرفی میکند تا بتواند در طراحی یک محصول بازار پسند از او کمک بگیرد و همچنین متین این بار در دورههای آموزشی شتاب دهنده شریف شرکت میکند تا بتواند با نحوه درست بازخورد گرفتن از مشتریان و طراحی مدل کسب و کار بیشتر آشنا شود.
متین در این مدت فهمید که چه مسیر درستی را باید طی کند علاوه بر این متوجه شد که در تیمش هیچ فرد مسلطی به مباحث بازاریابی و کسبوکار ندارد. یادش بود که در مرکز کارآفرینی شریف، دانشجوها و فارغالتحصیلان زیادی رفت و آمد داشتند. از طرفی هم قبلا در یکی از برنامههای مرکز به اسم همخوان حضور داشته بود (یکی از برنامههای باسابقه مرکز که سلسله جلسات مختلف برای همخوانی کتابهای موثر در زمینه توسعه فردی برگزار میکرد). از محسن (مدیر همخوان) برای پیدا کردن یک نیروی آشنا با مباحث کسبوکار کمک گرفت. محسن بعد از کلی سوال و جواب از متین، یکی از بچههای دانشکده مدیریت دانشگاه را معرفی کرد که از تسهیلگران همخوان بود. به این شکل تیم متین هم کامل شد و این بار با دقت بیشتری روی توسعه و بهبود محصول خود متناسب با نیاز مشتریان و بازار وقت گذاشتند.