بررسی روند آغاز عصر کشاورزی در اروپا

به تازگی و برای نخستین بار ، یک تیم پژوهشی از مرکز بین المللی پژوهش های علوم انسانی و علوم اجتماعی Center for International Research in the Humanities and Social Sciences که به اختصار (CIRHUS) نامیده می شود در حال انجام پژوهش هایی جهت کشف این رابطه به صورت دقیق هستند . در این مطالعات ، تیمی پژوهشگران مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه France’s National Center for Scientific Research با همکاری اساتید دانشگاه نیویورک New York University در حال  مطالعه اشیا تزئینی از قیبل مهره ها ، دستبند ها ، النگوها و سایر موارد تزئینی هستند که ساکنان اروپا در ابتدای دوران نوسنگی مورد استفاده قرار می دادند . این آثار و شواهد نشان دهنده روند گسترش کشاورزی در سراسر این قاره است . در این مطالعات ، پژوهشگران به مطالعه بیش از 200 گونه مختلف مهره های تزئینی پرداختند که از بیش از 400 سایت باستانی اروپا در اعصار و زمان های مختلف در بازه زمانی 3 هزار ساله  کشف شده بودند .

تزئینات و وسایل کشف شده نشان دهنده ارتباط مستقیمی بین تراکم جمعیت کشاورزان و نحوه شکل دهی به این اشیا هستند . این تزئینات عموما به شکل مهره های تراش خورده به شکل بدن انسان ، دستبندها و النگوهای تشکیل شده از صدف های سوراخ دار است که در بخش وسیعی از اروپا پخش شده اند . این گسترش ، بخش هائی از شرق یونان تا سواحل دریای سیاه را در برگرفته و به سمت منطقه بریتانی فرانسه France’s Brittany ادامه یافته و تا دریای مدیترانه و شمال اسپانیا امتداد دارد .

در این میان موضوع جالب توجه برای پژوهشگران ، عدم کشف شواهدی از تزئینات مربوط به کشاورزان اولیه اروپا در نواحی دریای بالتیک و شمال اروپا است . در همین زمینه سولانگ ریگواد  Solange Rigaud   پژوهشگر مرکز بین المللی پژوهش های علوم انسانی و علوم اجتماعی اعلام کرد : " مستندات ما به روشنی نشان می دهد که مردم شکارچی ساکن مناطق شمالی اروپا و دریای بالتیک از این نوع تزئینات استفاده نمی کردند و این یافته ها را می توان مرز فرهنگی دقیق و قابل اعتمادی در تقسیم بندی مناطقی که در آن کشاورزی می شد با سایر مناطق محسوب کرد . "   

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا