شرکت دانش بنیان کارپو در کارخانه نوآوری آزادی توانسته است با ارائه سکویی مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در حوزه حمل و نقل، به کاهش ریسک، هزینه و افزایش ایمنی ناوگان حمل و نقل کمک کند.
به گزارش سیناپرس از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در سال های اخیر منجر به پیشرفت های قابل توجه در صنایع مختلف شده است. در همین راستا یک شرکت دانش بنیان در کارخانه نوآوری آزادی (شعبه پارک فناوری پردیس) با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء توانسته است محصولی را در حوزه حمل و نقل به بازار عرضه کند.
آیه غفرانی هم بنیان گذار شرکت دانش بنیان کارپو در خصوص ایده اولیه تأسیس این مجموعه گفت: کارپو از سال 1401 فعالیتش را در مرکز نوآوری دیجیکالا (دیجینکست) واقع در کارخانه نوآوری آزادی آغاز کرده است. با وجود چالش های گسترده و متنوع در حوزه حمل و نقل، کارپو تمرکز خود را بر حل مشکلات این حوزه با استفاده از فناوری های نو قرار داده که در نهایت منجر به تولید پلتفرم هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل شد.
وی افزود: پلتفرم مدیریت ناوگان کارپو با هدف کاهش هزینه و ریسک شرکتهای پخش و حمل و نقلی، خدمات متنوعی را ارائه کرده است. این خدمات شامل یک پلتفرم جامع نرم افزاری در کنار انواع مختلف و متنوع ماژولهای سخت افزاری میباشد. هدف اصلی کارپو، ایجاد یک بستر یکپارچه، هوشمند و مطمئن برای شرکتها و سازمانهاست که بتوانند بهرهوری فرایندهایشان را بهبود داده، کیفیت خدماتشان را بالا برده و با ابزارهای مختلفی که کارپو در اختیارشان قرار میدهد هزینههای مربوط به سوخت، نگهداری تعمیرات و خسارات تصادفات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.
غفرانی همچنین در خصوص امکانات این پلتفرم گفت: امکانات ارائهشده توسط سیستم مدیریت ناوگان کارپو شامل ۲ بخش نصب و راهاندازی ماژولهای متنوع سخت افزاری و امکانات گسترده نرم افزاری میباشد. ماژولهای سخت افزاری شامل نصب انواع مختلف ردیاب به منظور نظارت بر موقعیت لحظهای خودرو و راننده، قفل هوشمند درب کابین، پایش اطلاعات مهم از کامپیوتر خودرو، پایش لحظهای دما و رطوبت کابین جهت زنجیره حمل سرد و نصب دوربین کابین جهت رصد کامل و دقیق رخدادهای داخل کابین و جاده به صورت همزمان میباشد. امکانات نرمافزاری نیز شامل تحلیل کیفیت رانندگی رانندگان از لحاظ ایمنی رانندگی، سیستم برنامه ریزی هوشمند پخش و نظارت بر انجام صحیح ماموریتها و رعایت زمانبندی ارائه شده؛ رتبهبندی رانندگان از نظر میزان و کیفیت کارکرد؛ مدیریت کامل سرویسهای دورهای، نگهداری و تعمیر خودروها و همچنین ارائه گزارش کامل از میزان هزینههای صورت گرفته به تفکیک هر خودرو به عنوان یکی از بخش های پرهزینه سازمان، تعریف محدودیتهای مختلف مکانی، زمانی و سرعتی برای خودروها و همچنین ارائه گزارشهای مقایسهای جهت ایجاد دید گسترده بر فرایندهای صورت گرفته می باشد. امکانات فوق از طریق پلتفرم مدیریتی به مدیران ارائه میشود.
هم بنیان گذار مجموعه کارپو ادامه داد: کارپو توانسته است در کمتر از ۱ سال از آغاز فعالیت خود، عنوان دانشبنیان را کسب کرده و به عضویت مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران و پارک فناوری پردیس در بیاید.
وی در خصوص برنامه های این شرکت در سال 1403 نیز گفت: کارپو در ۲ سال اول تاسیس خود، تمرکز خود را صرفاً برروی نیازسنجی بازار و توسعه محصول گذاشت. اما در سال جدید برنامه ما ورود جدی به بازار در کنار توسعه و ارتقاء همیشگی محصول میباشد.
غفرانی در پایان، حضور در کارخانه نوآوری آزادی را موجب تسهیل برخی از فرایندها مانند کسب برخی مجوزها، ارتباط راحتتر با بازار، شبکه سازی گسترده و حضور در محیطی پویا برشمرد.