ماشینی از آینده

این کمپانی که در آمریکا قرار دارد، اما توسط غول صنایع الکترکی مصرفی چینی به نام LeEco حمایت مالی می‌شود، سرانجام از نمونه اولیه ماشین واقعی الکتریکی‌اش در نمایشگاه CES در لاس وگاس پرده برداشت. این ماشین همه آن چیزهایی که فارادی فیوچر می‌گوید دارد و به نظر می‌رسد سرانجام تسلا یک رقیب قدرتمند یافته است.

به نظر می‌رسد FF91 یک ماشین ترکیبی پیشرو بین یک سدان و یک SUV است، اما درون یک وسیله نقلیه تجملی وکارایی یک سوپراسپرت را به نمایش می‌گذارد. این وسیله که پیش‌بینی می‌شود در سال 2018 به تولید انبوه برسد، یک موتور الکتریکی با قدرت 783 کیلوات دارد که عدل 1050 اسب بخار قدرت است.  این موتور کمک می‌کند تا FF91 در 2.39 ثانیه از سکون به سرعت 100کیلومتر بر ساعت برسد، موضوعی که فارادی فیوچر آن را پرشتاب‌ترین خودروی جهان می‌داند. این ماشین همچنین را با این رکورد به خودروی تسلا S P100D را با شتاب صفرتا صد 2.5 ثانیه پشت سر گذاشته است.

گذشته از سرعت خام، کمپانی می‌گوید این ماشین همچنین دارای یک باطری رکورد شکن 130 کیلووات ساعتی است که می‌تواند تا 775 کیلومتر را با سرعت 88.5 کیلوتر بر ساعت دوام بیاورد و شارژ آن کمتر از یک ساعت زمان می‌برد. اما با شارژ خانگی و با برق 240 ولت این باطری در 4.5 ساعت تا 50 درصد پر می‌شود.

مجموعه بزرگی از تکنولوژی‌های جدید با این ماشین همراه شده‌اند، از جمله دوربین تشخیص چهره که با نشخیص چهره افراد مجاز  قفل ماشین را باز می‌کند. همچنین تنظیمات داخلی شخصی سازی شده که بر اساس پروفایل هر کاربر تنظیم شده و به محض تشخیص چهره‌اش برای آن کاربر بارگذاری می‌شوندغ تجهیزاتی شبیه، تنظیمات آینه‌ها، ارتفاع صندلی و فرمان و حتی دمای مطلوب داخل ماشین. برای مفهوم کمک راننده، فارادی فیوچر روی این ماشین ویژگی‌ای را عرضه کرده است که خدمه بی‌راننده نامیده می‌شود و خدماتی نظیر پارک خودکار را انجام می‌دهد. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد از ماشین پیاده شده و پارک کردن ماشین توسط خود ماشین در فضای مناسب را تجربه کند. در فیلم عرضه شده از این ماشین که توسط خود کمپانی عرضه شده است، در محوطه یک پارکینگ خود ماشین به سوی فضای مطلوب و خالی حرکت می کند. با این حال در نمایش در محل برگزاری نمایشگاه ماشین از انجام چنین عملی ناتوان ماند. بعدتر مهندسان شرکت توضیح دادند که سقف فولادی محل نمایشگاه باعث بروز اختلال در سیگنال‌ها ارسالی شده است. با این حال هرچند ویژگی‌های این ماشین بسیار اغوا کننده هستند، اما در این که این کمپانی بتواند واقعا سفارش‌هایش را تحویل دهد شک و تردید وجود دارد. یکی از دلایل این شک و تردید تاخیر در ساخت سوله عظیم مونتاژ این شرکت در نوادا است که به دلیل تاخیر در پرداخت از سوی حامی مالی رخ داده است. همچنین در باره قیمت تمام شده این ماشین شک و تردید‌هایی وجود دارد، پک باطری 130 کیلواتی ماشین را بسیار سنگین و گران خواهد کرد. پایین‌ترین قیمت‌های پیش‌بینی شده برای این ماشین از 180 هزار دلار شروع می‌شوند. اما اگرحتی با این قیمت این کمپانی شروع به تحویل ماشین کند، آن‌وقت رقابت عظیمی بین کمپانی‌های سازنده خودروی الکتریکی در خواهد گرفت که به نفع این صنعت خواهد بود.

علی رنجبران/ روزنامه نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا