نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تائید فنی 60 پروژه توسعه فناوری زیستی جهت استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در خصوص اقدامات این ستاد در سالی که گذشت (1402)، اظهار داشت: در سال گذشته از محل منابع ستاد توسعه زیست‌فناوری، مجموعاً 92 طرح به مبلغ 110 میلیارد و 520 میلیون تومان، شامل 55 طرح در مقیاس تولیدی (4 طرح انقلاب زیستی، 17طرح سلامت، 19 طرح امنیت غذایی، 5 طرح بیوتک صنعتی و محیط‌زیست و 10 طرح زیست دریا)، 15 طرح ترویجی و 22 طرح پژوهشی تعهد ایجاد شده است. همچنین 109 میلیارد و 500 میلیون تومان از محل بودجه معاونت علمی جهت حمایت از 5 طرح در حوزه درمان و 2 طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی اختصاص یافته است. لازم به ذکر است که 42 میلیارد تومان ذیل برنامه ملی نکست جهت حمایت از برگزیدگان این رویداد ملی به 4 شرکت فعال در حوزه زیست فناوری از محل منابع معاونت علمی اختصاص یافته است که 30 میلیارد تومان در قالب تسهیلات و 12 میلیارد تومان در قالب گرنت به شرکت های برگزیده اختصاص یافته است . همچنین440 درخواست جهت بهره مندی از حمایت های labs net دریافت شده که 118 مورد آن مورد پذیرش و حمایت قرار گرفته است

به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست­جمهوری، محمدحسین متألهی، دبیر ستاد توسعه زیست ­فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست­ جمهوری با بیان اینکه ستاد توسعه ­زیست­ فناوری با یاری همه بازیگران و فعالین نظام زیست ­فناوری به دنبال رشد مستمر و متوازن در حوزه‌های مختلف اقتصاد زیستی با توجه به فناوری­ های آینده ساز است، اظهارداشت: قطعاً رسالت و مأموریت ستاد توسعه زیست­ فناوری محدود به حوزه زیست مهندسی نیست و عملکرد ۹ ماهه ستاد نیز موید نگاه جامع آن است اما توسعه فناوری­ ها و اکوسیستم مرتبط با زیست مهندسی در کشور، فرایندی زمان­بر و مصداق بارز کاشتن برای آینده است.

دبیر ستاد توسعه زیست ­فناوری بر اقدامات این ستاد در سالی ­که گذشت (1402) متمرکز شد و گفت: تائید فنی 60 پروژه توسعه فناوری زیستی جهت استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی، تفاهم­نامه بین ستاد و دانشگاه علم و صنعت در راستای توسعه فناوری­ های نوین و بین رشته­ ای در حوزه زیستی، انعقاد تفاهم­نامه با شرکت لیدکو پیرامون حمایت از توسعه فناوری‌های نوین و امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه ستاد توسعه زیست­ فناوری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب و فاضلاب استان قم، انعقاد تفاهم نامه با انجمن جلبک ایران در راستای توسعه فناوری­ های مرتبط با حوزه جلبک و زیست دریا و امضای تفاهم نامه با سازمان دامپزشکی در راستای حمایت از شرکت­های دانش بنیان فعال در حوزه دامپزشکی، از جمله این اقدامات است.

هچمنین  رویداد توان­افزایی نهادهای ترویجی، برگزاری مدرسه ملی زیست­فناوری با استفاده از ظرفیت نهادهای ترویجی و اساتید دانشگاه، حمایت از رویداد استعدادیابی ایران در حوزه بیوتکنولوژی (رویداد استارواکس)، حضور در نمایشگاه ایران فارما به صورت پاویونی برای اولین بار، برگزاری دومین دوره جشنواره ملی انجمن­های علمی زیست­ فناوری کشور، پنجمین دوره مسابقه مساله محور «ره زیست»، اولین آیین نوورودی­های حوزه زیست­ فناوری، اقدامات است.

به گفته او، نشست با هیئت مدیران ارشد آژانس BRIN اندونزی، بازدید هیئت دوم اندونزی از دستاوردها و ظرفیت‌های حوزه زیست فناوری کشور، برگزاری جلسه B2B شرکت‌های مرتبط در حوزه زیست­فناوری با هولدینگ دولتی بیوکوبافارما برای ایجاد فرصت همکاری، فراخوان کارگزار ایجاد پلتفرم آنلاین بین المللی معرفی فناوری­های زیستی قابل صادرات و …. از فعالیت­های این ستاد در حوزه تعاملات بین المللی است.

همچنین، به گفته او، برگزاری مسابقه زیمان در 4 استان تهران، چهارمحال بختیاری، آذربایجان شرقی و هرمزگان و رقابت هیجان انگیز برای دانش آموزان در حل چالش‌های منطقه‌ای، حمایت و همکاری با شرکت صنایع پیشرفته رضوی در رویداد ملی «فناوری‌های حوزه سلامت و درمان»، رویداد زیست­فناوری و مهندسی ژنتیک گامی به سوی آینده در استان یزد، آئین اختتامیه کارسوق ملی مهندسی ژنتیک در آبان 1402 به میزبانی استان زنجان و…. نیز از اقدامات ستاد توسعه زیست­فناوری در سطح منطقه­ای و استانی است.

متالهی ادامه داد: فراخوان کارگزار ایجاد پلتفرم آنلاین بین ­المللی معرفی فناوری­ های زیستی قابل صادرات، فراخوان پیاده­ سازی پلتفرم داروهای الیگونوکلئوتیدی، فراخوان حمایت بسته کشاورزی و امنیت غذایی، فراخوان حمایت در حوزه­های نوظهور و آینده­ ساز، فراخوان حمایت ستاد توسعه زیست­فناوری جهت کسب دانش فنی و تولید بار اول، فراخوان حمایت از پژوهش­های حوزه انقلاب زیستی، فراخوان جامع «کلان‌طرح‌های توسعه فناوری» در حوزه زیست‌فناوری، فراخوان سامانه ملی ثبت دنا، فراخوان حمایت از طرح­های حوزه نیشکر، فراخوان توسعه تجاری و شتابدهی در حوزه بیوتک صنعتی و محیط زیست، همکاری با بنیاد علم ایران برای طراحی و اجرای فراخوان انقلاب زیستی و همچنین فراخوان حمایت از طرح های فناورانه در حوزه زیست دریا از فراخوان ­هایی است که از سوی این ستاد منتشر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته از محل منابع ستاد توسعه زیست­فناوری مجموعاً 92 طرح به مبلغ 110 میلیارد و 520 میلیون تومان شامل 55 طرح در مقیاس تولیدی (4 طرح انقلاب زیستی ، 17 طرح سلامت، 19 طرح امنیت غذایی، 5 طرح بیوتک صنعتی و محیط­زیست و 10 طرح زیست دریا) ، 15 طرح ترویجی و22 طرح پژوهشی تعهد ایجاد شده است. همچنین 109 میلیارد و 500 میلیون تومان از محل بودجه معاونت علمی جهت حمایت از 5 طرح در حوزه درمان و 2 طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی اختصاص یافته است. لازم به ذکر است که 42 میلیارد تومان  ذیل برنامه ملی نکست جهت حمایت از برگزیدگان این رویداد ملی به 4 شرکت فعال در حوزه زیست فناوری از محل منابع معاونت علمی اختصاص یافته است که 30 میلیارد تومان در قالب تسهیلات و 12 میلیارد تومان در قالب گرنت به شرکت های برگزیده اختصاص یافته و همچنین 440 درخواست جهت بهره مندی از حمایت های labs net دریافت شده که 118 مورد آن مورد پذیرش و حمایت قرار گرفته است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل