دوستان در گرایش دانش آموزان به فست فود نقش دارند

عادات غذایی افراد همراه با رشد سریع تکنولوژی تغییر کرده و مصرف فست‌فودها به‌طرز قابل توجهی در کشورهای مختلف از جمله کشور ما افزایش یافته است.

در این خصوص، پژوهشی توسط محققین مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شده که هدف از آن تعیین عوامل موثر بر مصرف فست‌فود در دانش‌آموزان دبیرستانی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بوده است.

عادات غذایی افراد همراه با رشد سریع تکنولوژی تغییر کرده و مصرف فست‌فودها به‌طرز قابل توجهی در کشورهای مختلف از جمله کشور ما افزایش یافته است.

این مطالعه توصیفی – تحلیلی به روش مقطعی و با به کارگیری پرسش نامه های تخصصی روی 500 دانش‌آموز دبیرستانی شهر علی‌آباد کتول انجام شده و داده های به دست آمده از آن مودر تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.

بر اساس یافته های این پژوهش که در مجله علمی «دانشگاه علوم پزشکی گرگان» انتشار یافته، فراوانی مصرف ماهانه فست‌فود چهار دفعه و متداول‌ترین آن همبرگر و پیتزا بود. یافته ها حکایت از آن داشت که تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده، رفتار مصرف فست‌فود را توصیف می کند.

طبق بیان محققین، مصرف فست‌فود با قصد رفتاری و هنجارهای انتزاعی ارتباط آماری معنی‌داری دارد و در این میان، دوستان، اثرگذارترین هنجار انتزاعی در قصد مصرف فست فود می باشند.

مجریان این پژوهش تاکید نموده اند از آنجایی که در این مطالعه، دوستان به عنوان مهم‌ترین هنجار انتزاعی، بیشترین اثر را بر قصد مصرف فست‌فود دانش‌آموزان داشته اند لازم است در طراحی مداخلات آموزشی کارآمد برای کاهش مصرف فست فود، آموزش‌هایی مبتنی بر گروه دوستان نیز در نظر گرفته شود.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: میرکریمی، س.ک. و همکاران. 1395. عوامل موثر بر مصرف فست‌فود در دانش‌آموزان دبیرستانی براساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان، 18(4): 93-88.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا