توجه ویژه به آبیاری قطره ای در برنامه ششم توسعه

علی محمد شاعری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در بخش کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، لایحه ای که پس از تصویب در کمیسیون کشاورزی مجلس به کمیسیون تلفیق رفت و آنجا مصوب شد و در صحن علنی مجلس هم بخشی از آن تصویب و بخشی مجددا به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، محورهای بسیار مهمی دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: مهم ترین محور بخش کشاورزی که در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، ممنوعیت واردات غیرقانونی و مصرف غیرقانونی محصولات تراریخته بود. توسعه و گسترش محصولات زیستی و ارگانیک، حمایت از صادرات محصولات کشاورزی و نیز حمایت از بیمه محصولات کشاورزی از دیگر مصوبات مجلس در این ارتباط بود.

وی خاطرنشان کرد: ماده دیگری که به تصویب رسید این بود که سهم بخش کشاورزی در سرمایه گذاری های کشور از 5 درصد فعلی به 15 درصد افزایش یابد. همچنین مقرر شد ضریب خودکفایی بخش کشاورزی از 80 درصد به 95 درصد ارتقا یابد.

شاعری تصریح کرد: یک بند بسیار مهم از لایحه که در مجلس مصوب شد، پرداخت به موقع قیمت خرید محصولات تضمینی بود و اگر دولت در پرداخت، تاخیر داشته باشد، می بایست هزینه تاخیر دیرکرد را بر مبنای نرخ تورم محاسبه و به کشاورزان پرداخت نماید.

وی ادامه داد: در زمینه رشد تولید محصولات کشاورزی هم هدفگذاری اساسی به ویژه در خودکفایی گندم، دانه های روغنی، چغندر قند و محصولات باغی صورت گرفت.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اهمیت موضوع آب در لایحه برنامه ششم، عنوان کرد: از مهم ترین بندهایی که در بخش آب به تصویب رسید، اجرای سالانه 600 هزار هکتار آبیاری قطره ای است و دولت مکلف شد 85 درصد هزینه آن را پرداخت کند. همچنین دولت مکلف شد 11میلیارد مترمکعب صرفه جویی آب از طریق گسترش فناوری های نوین در آبیاری و مقابله با چاه های غیرمجاز و تعادل بخشی بین منابع و مصارف انجام دهد.

شاعری افزود: علاوه بر این، دولت را مکلف کردیم که تا پایان برنامه ششم، 25 درصد از فاضلاب و پساب شهری را تصفیه، بازچرخانی و استفاده مجدد کند. این موضوع می تواند به برون رفت از بحران آب کمک کند.

وی با اشاره به مصوبات مجلس در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی، تصریح کرد: در بخش محیط زیست و منابع طبیعی هم بندهای خوبی پیش بینی شد منتها به دلیل یک سری از ابهامات، نمایندگان محترم مجلس مجددا آن را به کمیسیون تلفیق ارجاع کردند. امیدوارم این بندها با بازبینی و اصلاح مجدد به صحن بیاید. در این بندها تمام طرح های بزرگ عمرانی را موظف به داشتن پیوست و ارزیابی زیست محیطی کردیم. در بحث جنگل هم مقرر کردیم به جز درختان شکسته و افتاده، درختان پیر، درختان آفت زده و درختانی که به سن بهره برداری می رسند، بقیه درختان قطع نشوند. به سازمان جنگلها  3 سال فرصت دادیم که با زراعت و واردات چوب، نیاز داخل را تامین کند و در مورد درختان شکسته و پیر و آفت زده هم اجازه دادیم که در چارچوب مقررات و ضوابط، آنها را جمع آوری و مورد استفاده قرار دهند.

در بخش محیط زیست برنامه ششم هم یک بند بسیار مهم به تصویب رسید که بر مبنای آن، دولت مکلف شده که سالانه دست کم 300 هزار هکتار کانون های بحرانی و مناطق بیابانی را از طریق جنگلکاری و مالچ پاشی احیا کند و جلوی ریزگردها را بگیرد

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به حساسیت موضوع آلودگی هوا و نیز پدیده ریزگردها، در این زمینه چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟ گفت: در این ارتباط دو لایحه مقابله با آلودگی هوا و احیای تالاب ها به صورت جداگانه در کمیسیون تصویب شده است. بعد از پایان بررسی لایحه برنامه ششم، این دو لایحه به صحن مجلس می آید.

شاعری در ادامه تصریح کرد: در بخش محیط زیست برنامه ششم هم یک بند بسیار مهم به تصویب رسید که بر مبنای آن، دولت مکلف شده که سالانه دست کم 300 هزار هکتار کانون های بحرانی و مناطق بیابانی را از طریق جنگلکاری و مالچ پاشی احیا کند و جلوی ریزگردها را بگیرد. همچنین دولت را مکلف کردیم با سازمان های بین المللی و منطقه ای همکاری داشته باشد و در قالب یک صندوق مشترک بتوانیم کمک هایی دریافت کنیم. البته دولت می بایست با دیپلماسی و توسعه روابط منطقه ای در این عرصه گام بردارد چراکه دیگر کشورها هم به همین شیوه عمل کردند و توانستند بخش زیادی از مشکلات خود را مرتفع نمایند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با این مصوبات، یک گام اساسی در جهت ارتقای شاخص های توسعه پایدار در کشور برداشته شود.

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا