نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیماران را با دقت بیشتر جابجا کنید

افزایش آسیب‌های ناشی از جابجایی بیماران توسط پرستاران در بیمارستان حکایت از آن دارد که به‌کارگیری روش‌های آموزشی موجود در این زمینه، تأثیر چندانی در اجرای صحیح روش نداشته است.

در این خصوص مطالعه ای توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران انجام گردیده که هدف از آن، ارزیابی و  مقایسه اثر آموزش «روش ارگونومیک جابجایی بیمار» در کارکنان اتاق عمل بوده و با استفاده از دو ابزار «ارزیابی جابجایی بیمار» و «ارزیابی سریع تمام بدن» انجام شده است.

افزایش آسیب‌های ناشی از جابجایی بیماران توسط پرستاران در بیمارستان حکایت از آن دارد که به‌کارگیری روش‌های آموزشی موجود در این زمینه، تأثیر چندانی در اجرای صحیح روش نداشته است.

در این مطالعه که از نوع نیمه تجربی پیش و پس آزمون بوده و با مشارکت 31 نفر از کارکنان پرستاری اتاق عمل بیمارستان آموزشی شهرستان مرودشت انجام گردیده، ابتدا در زمینه روش صحیح جابجایی بیمار از تخت به برانکارد و برعکس طبق اصول ارگونومی آموزش داده شد. سپس اطلاعات لازم مربوط به قبل و بعد از آموزش، با استفاده از دو ابزار پژوهشی موسوم به «ابزار ارزیابی جابجایی بیمار» یا PTAI و «ارزیابی سریع تمام بدن» یا REBA جمع‌آوری گردید. در نهایت تجزیه و تحلیل داده‌های حاصله با استفاده از نرم‌افزارهای آماری انجام شد.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که در «ابزار ارزیابی جابجایی بیمار»، میانگین نمرات شرکت‌کننده‌ها قبل از آموزش  و بعد از آن دارای تفاوت مشخصی بوده که نشان از اثرگذاری این آموزش ها دارشد.

همچنین در ابزار «ارزیابی سریع تمام بدن» نیز میانگین نمره شرکت‌کننده‌ها قبل از مداخله آموزشی، نشان دهنده خطرناک بودن روش جابجایی پرستاران و لزوم انجام اقدامات ارگونومیک توسط آن ها بوده است، در حالی که همین پرستاران پس از آموزش های لازم میانگین نمره به مراتب بهتری به دست آورده و جابجایی را به شیوه کم خطرتری به انجام رسانده اند.

محققین فوق در جمع بندی نتایج حاصل از پژوهش خود که در فصل نامه «مدیریت ارتقای سلامت» وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران انتشار یافته، اظهار داشته اند که آموزش در بهبود روش جابجایی بیمار توسط کارکنان اتاق عمل تاثیر به سزایی دارد.

لذا آموزش مبتنی بر اصول ارگونومی و ارزیابی مربوط به آن، جهت ارتقای مهارت‌های روش جابجایی بیماران و در نهایت کاهش آسیب به بیماران و همچنین بروز آسیب‌های  شغلی کارکنان، پیشنهاد این پژوهشگران است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: راستی، ل. و همکاران. 1395. ارزیابی و مقایسه اثر آموزش روش ارگونومیک جابجایی بیمار در کارکنان اتاق عمل با استفاده از دو ابزار «ارزیابی جابجایی بیمار» و «ارزیابی سریع تمام بدن». مدیریت ارتقای سلامت، 6(2): 8-1.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل