نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه محققان اروپایی برای احیای یک گاو باستانی

به گزارش مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، این حیوان هزاران سال قبل در اروپا زندگی می کرده است اما آخرین بازمانده آن در سال ۱۶۲۷ میلادی در لهستان مرد. گروهی از دانشمندان اروپایی از سال ۲۰۰۹ میلادی پرورش گاوهایی را آغاز کردند که دی ان ای این حیوان را در خود داشتند.در حال حاضر دو برنامه مشغول تلاش برای احیای این گونه از اوراک هستند. یکی از آنها عملیات Taurus است که به طور  گزینشی ۳۰۰ گوساله با دی ان ای این حیوان را از طریق فرآیندی به نام «پرورش معکوس» آزمایش می کند. آنها حیواناتی را پرورش می دهند که ویژگی های خاصی از اوراک را دارند و هر نسل از گوساله ها ظاهر، رفتار و ساختار ژنتیکی  شبیه تری به اوراک  اصلی دارد.

 دانشمندان برای این کار  چند گونه مختلف  گاو را  پرورش می دهند که شبیه ترین ویژگی ها نسبت به اوراک را دارند، مانند  گونه  Maremmana از ایتالیا و Podolica و Busha از منطقه بالکان.پروفسور دوناتو ماتاسینو که در این عملیات شرکت می کند، به تلگراف می گوید: این دسته ها بیشترین درصد از مواد ژنتیکی اوراک  ها را دارند. تصور نمی کنم هرگز بتوانیم حیوانی بسازیم که ۱۰۰ درصد شبیه اوراک باشد اما می توانیم حیوانی خلق کنیم که شباهت بسیار زیادی به آن داشته باشد.

 برنامه دیگری سعی دارد تا اوراک  را از طریق پروژه Taurus در پرتغال احیا کند.یک اوراک بزرگسال بلندتر از یک انسان معمولی بود. این حیوانات  نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می کنند، بلکه با جذب توریست نیز درآمد زایی می کند. ووتر هلمر موسس Rewilding Europe در این باره می گوید: این حیوانات مناطقی از زمین را به شکل علفزار حفظ می کنند و تنوعی از چمنزاراها را خلق می کند که هزاران گیاه، حشره و حیوان در آن رشد خواهند کرد.  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل