«به‌لیمو» جایگزینی برای محرک های رشد مرغ

از زمان محدودیت استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به عنوان محرک رشد در جیره طیور، پرورش دهندگان به دنبال جایگزین کردن آنها با  دیگر عوامل محرک رشد نظیر گیاهان دارویی هستند.

گیاه به لیمو، یک گیاه دارویی غنی از ترکیبات فنولی و با خواص آنتی اکسیدانی و آنتی میکروبی قوی است که منجر به تحریک اشتها و بهبود عملکرد رشد طیور می‌گردد.

به منظور بررسی اثر استفاده از پودر برگ به‌لیمو بر عملکرد، رشد، متابولیت‌های خونی، خصوصیات لاشه و کیفیت گوشت جوجه ‏های گوشتی، مطالعه ای توسط گروه علوم دامی دانشگاه جیرفت و گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه شهید باهنر کرمان طراحی و اجرا شده است.

گیاه به لیمو، یک گیاه دارویی غنی از ترکیبات فنولی و با خواص آنتی اکسیدانی و آنتی میکروبی قوی است که منجر به تحریک اشتها و بهبود عملکرد رشد طیور می‌گردد.

در این آزمایش که بر روی 160 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه انجام شده، پرندگان به چهار تیمار آزمایشی شامل جیره پایه و تیمارهای مکمل شده با سه سطح پودر برگ به لیمو (به میزان 0.25، 0.5 و 1 درصد جیره) تقسیم شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که تمام سطوح پودربرگ به لیمو منجر به بهبود مصرف خوراک، افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی در همه دوره ها به جز دوره آغازین شدند و در این میان، مصرف یک درصد پودربرگ به لیمو، به شکل واضح تری موجب این افزایش ها گردید.

بر اساس نتایج حاصله، پرندگان تغذیه شده با 1 درصد پودربرگ به لیمو، داراری وزن نسبی لاشه، سینه، بورس و طحال بالاتری در مقایسه با گروه کنترل بودند.

از دیگر نتایج این پژوهش می توان به این موارد اشاره کرد که افزودن 1 درصد پودربرگ به لیمو، منجر به کاهش معنی‌دارسطح کلسترول، تری گلیسرید، لیپوپروتئین با دانسیته کم و همچنین افزایش گلبول‌های سفید خون شد.

به علاوه پودر برگ به لیمو بر کیفیت نهایی گوشت تأثیر مثبتی داشت و باعث کاهش تیوباربیتیوریک اسید و افت پخت گردید.

به طور کلی و بر اساس یافته های این پژوهش، محققین اشاره نموده اند که افزودن پودر برگ به لیمو به میزان یک درصد در جیره غذایی جوجه های گوشتی یک روزه، می‌تواند منجر به بهبود عملکرد رشد، بهبود متابولیت‌های سرم خون، افزایش گلبول‌های سفید خون و بالا رفتن کیفیت گوشت این جوجه‌ها شود.

نتایج این مطالعه، در فصل نامه «تحقیقات دامپزشکی» که توسط دانشگاه تهران و به زبان انگلیسی منتشر می شود، به صورت مقاله ای علمی پژوهشی به چاپ رسیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: مهرپرور، م. و همکاران. 2016. اثر پودر برگ به لیمو بر عملکرد رشد، خصوصیات لاشه، متابولیتهای خونی و کیفیت گوشت جوجه های گوشتی. تحقیقات دامپزشکی (انگلیسی)، 10(4): 318-318.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا