کاوش نیمه پنهان ماه

امروز دیگر کسی نیست که نداند ماه نیمه‌ای دارد که هرگز آن را به ما نشان نمی‌دهد. این روی ماه که همواره پشت به زمین دارد، به نیمه پنهان ماه انجام شده است.  این نیمه میربان یکی از بزرگترین دهانه‌های برخوردی منظومه شمسی است. هر دو نیمه ماه هم نیمه پنهان و هم پیدایش هر کدام متناوبا دو هفته نور خورشید و دو هفته تاریکی را تجربه می‌کنند. تا مدت‌ها شناخت ما از این نیمه پنهان چندان زیاد نبود. ارسال کاوشگر هم به این نیمه پنهان به دلیل مشکلات فنی مخابره اطلاعات دشوار بوده است. حالا چینی‌ها می‌خواهند یک کاوشگر را به این نیمه بفرستند،اقدامی که زمینه‌ساز فرستادن انسان به ماه توسط چینی‌ها تلقی می‌شود.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایرنا، خبر فرستادن کاوشگر چینی‌ها به ماه زمانی منتشر شده است که تنها چند ماه از اقامت 30 روزه دو فضانورد چینی در ایستگاه فضایی این کشور می گذرد. این دو فضانورد رکورد اقامت فضانوردان چینی در فضا را شکستند. با وجود این اخیرا اوضاع و احوال فعالیت های فضایی چین خیلی هم خوب نبوده است. در ابتدای سال جاری میلادی زمانی که چین کنترل نمونه اولیه ایستگاه فضایی خود موسوم به Tiangong 1 را از دست داد، بزرگترین مشکل فضایی این کشور شکل گرفت. انتظار می رود این ایستگاه فضایی در سال 2017 میلادی وارد اتمسفر شود. چین پس از پرتاب موفقیت آمیز Tiangong 2 به فضا، توانست به عنوان سومین کشور جهان، یک فضاپیمای حاوی چند سرنشین را به فضا پرتاب کند. این کشور به دلیل نگرانی های نظامی از بهره برداری از ایستگاه فضایی منع شده است.

اعلام برنامه ریزی برای پرتاب کاوشگر به ماه و مریخ نشان می دهد که چین در تلاش است تا در اکتشاف فضا خود را به آمریکا و روسیه برساند.بسیاری از متخصصان بر این باورند که ارسال کاوشگر به ماه در واقع زمینه سازی برای اعزام فضانوردان چینی به ماه است. البته هنوز رسما در این خصوص اعلامیه ای صادر نشده است. منطقه دوردست ماه که برای اولین بار در سال 1959 از آن تصویر برداری شد، نیمکره ای است که هرگز روبه زمین قرار نمی گیرد و تا کنون هیچ کاوشگری در سطح آن فرود نیامده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا