ورزش و کاهش خطر ایست قلبی

پژوهشگران پس از بررسی بیش از 1200 مورد ایست قلبی ناگهانی در میان افراد 35 تا 65 ساله دریافتند که تنها 5 درصد از حملات قلبی در طول فعالیت های ورزشی مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری رخ می‌دهد. نگاهی دقیق‌تر به این موارد نشان داد که دلیل اصلی حملات قلبی در آنها، کهولت سن بوده است نه ورزش. با این حال توصیه می‌شود کسانی که بیماری قلبی یا نشانه‌هایی از این بیماری را دارند، قبل از اقدام به هر گونه فعالیت ورزشی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

در این مطالعه، محققان 1250 مورد مرگ ناشی از ایست قلبی را در افراد میانسال بررسی کردند تا مشخص شود چند نفر هنگام فعالیت فیزیکی دچار این مشکل شده‌اند. متوسط سن این افراد 51 سال بود.

از 5 درصد موارد ایست قلبی که در طول ورزش کردن رخ داده بود، بیش از یک چهارم در هنگام پیاده‌روی و کمتر از یک پنجم هنگام بسکتبال یا دوچرخه سواری به وقوع پیوسته بود. بیشتر از یک سوم این افراد از قبل علائم بیماری قلبی مانند درد در قفسه سینه و تنگی نفس را داشتند.

با این حال پژوهشگران بر این باورند که فعالیت بدنی منظم برای بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی بسیار مهم است و بنابراین توصیه می‌شود که افراد میانسال به طور منظم ورزش کنند.