نقش دولت در تجاری‌سازی بذور تولیدی پررنگ نبوده است

به گزارش ایسنا، گودرز نجفیان در گردهمایی سالانه تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی که در موسسه تحقیقات بذر و نهال برگزار شد، اظهار کرد: تحقیقات در حوزه‌های مختلف هزینه بر است به همین دلیل باید به گونه‌ای‌ عمل کنیم که نتیجه این تحقیقات در چرخه تولید به کاربرده شود.

وی ادامه داد: اگر از تحقیقات در مسیر تولید استفاده شود بخشی از هزینه‌های انجام شده در این زمینه جبران خواهد شد.نجفیان افزود: بخش خصوصی می‌تواند نقش پررنگی درتجاری سازی تحقیقات صورت گرفته در حوزه بذر ایفا کند.

وی اظهار کرد: تاکنون نقش دولت در حوزه تجاری سازی بذور آن طور که باید و شاید پرررنگ نبوده ولی در زمینه معرفی ارقام جدید اقدامات مناسبی داشته است.نجفیان گفت: امسال با انعقاد تفاهم نامه نهایی تولید بذر سیب‌زمینی با شرکت فلات، فرایند تجاری سازی بذور آغاز شده است.

این مسؤول تصریح کرد: این حرکت با تغییر رویکرد در واگذاری امتیاز تولید برخی بذور به بخش خصوصی است.

وی  ابراز کرد:امروز دوازدهمین قرارداد واگذاری فناوری تولید الماس لوبیا سفید را منعقد می‌کنیم.رئیس موسسه تحقیقات، تولید و تهیه نهال و بذر  افزود:هدف از این واگذاری ها برندسازی و ارتقای کیفیت بذر با هماهنگی بخش خصوصی است.

وی هدف دیگر از این واگذاری‌های را نهادینه کردن ماده نهایی یا رویالیته بذر عنوان کرد وگفت: موتور محرکه سرمایه‌گذاری در اصلاح نهاده‌ها قانون رویالیتی است و بایستی یک قوانین باشد که بتوانیم آن را جا بیاندازیم تا بخش خصوصی بتواند سرمایه‌گذاری کند.

وی گفت: تاکنون بیشتر تحقیقات دست دولت بوده ولی در سال‌های اخیر در بخش بذر شرکت‌هایی کار اصلاح نباتات را انجام می دهند.نجفیان افزود: با راه‌اندازی موسسه علوم باغبانی بعضی از فعالیت‌های موسسه تحقیقات اصلاح بذر کاهش یافت و به علوم باغبانی واگذار شد که توسعه کشت گلخانه‌ای و سبزی‌ها از جمله آنان است.

این مسؤول اظهار کرد: امیدورایم با جهت گیری‌های مناسب بخش خصوص و دولتی به زودی بتوانیم با میزانی از بازار بذور را در دست بگیریم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا