نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش دولت در تجاری‌سازی بذور تولیدی پررنگ نبوده است

به گزارش ایسنا، گودرز نجفیان در گردهمایی سالانه تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی که در موسسه تحقیقات بذر و نهال برگزار شد، اظهار کرد: تحقیقات در حوزه‌های مختلف هزینه بر است به همین دلیل باید به گونه‌ای‌ عمل کنیم که نتیجه این تحقیقات در چرخه تولید به کاربرده شود.

وی ادامه داد: اگر از تحقیقات در مسیر تولید استفاده شود بخشی از هزینه‌های انجام شده در این زمینه جبران خواهد شد.نجفیان افزود: بخش خصوصی می‌تواند نقش پررنگی درتجاری سازی تحقیقات صورت گرفته در حوزه بذر ایفا کند.

وی اظهار کرد: تاکنون نقش دولت در حوزه تجاری سازی بذور آن طور که باید و شاید پرررنگ نبوده ولی در زمینه معرفی ارقام جدید اقدامات مناسبی داشته است.نجفیان گفت: امسال با انعقاد تفاهم نامه نهایی تولید بذر سیب‌زمینی با شرکت فلات، فرایند تجاری سازی بذور آغاز شده است.

این مسؤول تصریح کرد: این حرکت با تغییر رویکرد در واگذاری امتیاز تولید برخی بذور به بخش خصوصی است.

وی  ابراز کرد:امروز دوازدهمین قرارداد واگذاری فناوری تولید الماس لوبیا سفید را منعقد می‌کنیم.رئیس موسسه تحقیقات، تولید و تهیه نهال و بذر  افزود:هدف از این واگذاری ها برندسازی و ارتقای کیفیت بذر با هماهنگی بخش خصوصی است.

وی هدف دیگر از این واگذاری‌های را نهادینه کردن ماده نهایی یا رویالیته بذر عنوان کرد وگفت: موتور محرکه سرمایه‌گذاری در اصلاح نهاده‌ها قانون رویالیتی است و بایستی یک قوانین باشد که بتوانیم آن را جا بیاندازیم تا بخش خصوصی بتواند سرمایه‌گذاری کند.

وی گفت: تاکنون بیشتر تحقیقات دست دولت بوده ولی در سال‌های اخیر در بخش بذر شرکت‌هایی کار اصلاح نباتات را انجام می دهند.نجفیان افزود: با راه‌اندازی موسسه علوم باغبانی بعضی از فعالیت‌های موسسه تحقیقات اصلاح بذر کاهش یافت و به علوم باغبانی واگذار شد که توسعه کشت گلخانه‌ای و سبزی‌ها از جمله آنان است.

این مسؤول اظهار کرد: امیدورایم با جهت گیری‌های مناسب بخش خصوص و دولتی به زودی بتوانیم با میزانی از بازار بذور را در دست بگیریم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل