نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت فلوکامپیوتر مايعات هيدروكربني و گازها با حمایت صحا

هدف از اجرای طرح «طراحی و نمونه­سازی فلوکامپیوتر مايعات هيدروكربني و گازها (FLOW COMPUTER)» دستيابي به دانش ساخت دستگاه‌های اندازه‌گيري كمي و كيفي مواد هيدروكربنی است.

مهندس حسین فرهادی مدیرعامل شرکت فراموج پویا در راستای مهم­ترین اهداف کلان اجرای این طرح گفت: کمک  به صنعت نفت در جهت بالا بردن کیفیت فرآورده­ها و محصولات تولیدی صنعت نفت، حفظ و توسعه سهم بازار داخلی و در صورت امکان بازار خارجی، ایجاد اشتغال­زایی و کارآفرینی و ممانعت از خروج ارز از کشور مهمترین اهداف طراحی و ساخت فلوکامپیوتر محسوب می‌شود.

وی افزود: بهای سوخت و بهره­گيری بهينه از انرژی نقشی اساسی در اقتصاد امروز واحدهای صنعتی ايفا مي­کند. رشد ناگهانی قيمت نفت در سال­های اخير نياز به نوسازی سيستم­های اندازه­گيری و افزايش دقت اندازه­گيری انرژی خريداری شده و مصرفی فرآيندها در يک واحد صنعتی را به وجود آورده است. با يک اندازه­گيری واقعی، تلفات انرژی در بخش­های مختلف يک فرايند صنعتی تشخيص داده می‌شود و بر پايه اين آگاهی بدست آمده از نحوه مصرف انرژی، توجيه اقتصادی بهينه­سازی سيستم­ها آسان می‌گردد. همچنين اندازه‌گيری دقيق انرژی در واحدهای توليد و فروش رابطه مستقيم با سوددهی آن‌ها خواهد داشت.

مهندس فرهادی ادامه داد: اندازه­گيری دقيق جريان در خط لوله، مهمترين موضوع در واحدهای توليد و انتقال است. برای پوشش اين نيازها اغلب از تجهيزاتی خاص به عنوان فلوکامپيوتر چند منظوره استفاده می‌شود. اين تجهيزات برای اتصال به انواع ميترهای مورد استفاده در اندازه­گيری‌ها، نظير ميترهای اريفيسی( Orifice Meter) و توربينی، پايه­­گذاری شدند. بيشتر اين فلوکامپيوترها به صورت پايانه راه دور (RTU) بوده و برای بکارگيری در محل­های دوردست در سايت‌ها طراحی شده‌اند.

به گفته مدیر عامل این شرکت، در بيشتر موارد، اين تجهيزات کاملاً برنامه­پذير بوده و می‌توانند برای محاسبات فلوی حجمی، جرمی و حرارتی هيدروکربن برنامه­ريزی شوند. اين محاسبات عمده بر پايه استانداردهایی تعریف شده­اند.

گفتنی است، اندازه گیری دقیق میزان جریان نفت خام به قصد فروش، حفظ و توسعه سهم بازار داخلی، افزایش شاخص رضایت مشتری، اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور از جمله ویژگی­های سيستم فلوكامپيوتر  به شمار می‌رود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل