نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رصد انواع فناوری‌های غشایی در تصفیه آب‌های کشور توسط دانشگاه تهران

 رشد سریع جمعیت، شهری شدن و صنعتی شدن، مشکلات زیادی را برای منابع طبیعی زمین فراهم کرده است. توزیع آب شیرین به طور یکنواخت نیست.

بخش اعظم آب موجود یا برای استفاده مناسب نیست یا استخراج آن مشکل است. استخراج بیش از حد آب مشکلات زیست‌محیطی زیادی را به وجود آورده است از جمله: نشست زمین، تداخل آب‌های شور در آب‌های شیرین و نفوذ آلاینده به آب‌های سطحی و زیرزمینی.

از طرفی جهان با چالش‌های زیادی در افزایش تقاضا برای آب سالم و بهداشتی رو به رو است، چرا که میزان آن با توجه به مواردی که به آن اشاره می‌شود رو به کاهش است در شرایط کمبود آب، از جمله حفاظت منابع آب، بازیابی آب و نمک‌زدایی در نظر گرفته می‌شود.

به دلیل این که حفاظت از منابع آب محدودیت‌های خود را دارد، بنابراین بازیابی آب و نمک‌زدایی موثرترین جایگزین از لحاظ قیمت برای به دست آوردن منابع آب است.

در این راستا استفاده از غشاها تا امروز اقتصادی‌ترین راه حل است. در انتخاب یک روش جداسازی مناسب، باید بازده آن روش، دسترسی به تجهیزات، هزینه ساخت و هزینه‌های انرژی، با در نظر گرفتن مسائل زیست‌ محیطی مورد ارزیابی کامل قرار گیرد.

پردیس فنی دانشگاه تهران با حمایت توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به رصد انواع فناوری‌های غشایی در تصفیه آب‌های متعارف و غیر متعارف در داخل و خارج از کشور پرداخته است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل