نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پژوهش در رشته روانشناسی را توسعه دهیم

وی فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی است و مقالات بسیاری در حوزه‌های روانشناسی، تربیت بدنی، زبان شناسی، زنان، علوم اجتماعی، ادبیات و مدیریت دارد.

با احمد علیپور در رابطه با رشته روان شناسی و جایگاه این رشته در کشور به گفت‌وگو نشستیم.

رشته روانشناسی در حال حاضر در کشور ما در چه وضعیتی است؟

رشته روانشناسی یکی از رشته‌های محبوب در کشور ما است، دانشگاه‌های ایران برای پذیرش در این رشته از سه گروه علوم انسانی، علوم تجربی و علوم ریاضی دانشجو می گیرند و این رشته یکی از سه رشته پرطرفدار علوم انسانی به شمار می‌رود.

فارغ التحصیلان دیپلم که در کنکور رتبه‌های برتر را کسب می‌کنند برای تحصیل در رشته‌های علوم انسانی حتما به رشته روانشناسی فکر می‌کنند.البته در ایران یک سازمان نظام روانشناسی نیز وجود دارد که آئین‌نامه‌های مربوط به این علم در این سازمان نهادینه می‌شود.

این رشته به اندازه‌ای قابل توجه و علاقه شما هست که اگر دوباره به زمان انتخاب رشته بازگردید باز هم در این رشته ادامه تحصیل دهید؟

رشته روانشناسی واقعا محبوب است و من اگر دوباره در شرایط انتخاب رشته باشم حتما روانشناسی را انتخاب می‌کنم.

در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا از نظر جایگاه علم روانشناسی ما در چه شرایطی قرار داریم؟

علم روانشناسی در دنیا و به خصوص در کشورهای پیشرفته دارای جایگاه معتبری است به طوریکه ۷۰۰ گرایش برای این رشته وجود دارد که دانشمندان علوم انسانی در اندیشه ارتقای این جایگاه هم هستند ولی در کشور ما شاید ۳ یا ۴ مورد گرایش اصلی وجود داشته باشد که نشان می‌دهد پیشرفت چندانی در این علم محبوب نداشته‌ایم.

برای پیشرفت کشور در این علم چه راهکارهایی وجود دارد؟

ما باید بعد پژوهشی را در رشته روانشناسی توسعه دهیم. دانشمندان ما باید در این رشته به تحقیقات بیشتری بپردازند.

این تحقیقات چگونه و از چه طریقی باید صورت گیرد؟

نهادهای دولتی و دانشگاهی باید کمک کنند به طور مثال می‌توان شرایط را برای ورود فارغ التحصیلان ایرانی خارج کشور به ایران فراهم کرد تا از حضور آن‌ها در کشور هم در بعد آموزش و هم در تحقیقات بهره‌مند شویم.همچنین می‌توانیم فرصت‌های مطالعاتی در اختیار اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها قرار دهیم تا با حضور در کشورهای پیشرفته به تحقیق پیرامون این علم بپردازند.

می‌توانیم افرادی را به عنوان بورسیه دانشجویی برای تحصیل در این رشته به خارج از کشور اعزام کنیم.البته باید خدمات نظام روانشناسی نیز نظام‌مند شود و برای تحقق این امر باید بیمه خدمات پیگیری شود.

این موارد تا چه حدی در کشور عملی شده است؟

این امور در حال پیگیری است ولی باید اجرای آن بیشتر باشد تا علم روانشناسی در کشور ما نیز پیشرفت کند زیرا جوانان زیادی در کشور برای تحصیل در این رشته ابراز علاقه می‌کنند و این رشته نیز یکی از رشته‌های مورد نیاز در عصر جدید است که گرایش‌های مختلف آن در جامعه کاربردهای فراوانی دارد.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل