نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تحول تکنولوژی در کشور با موفقیت شرکت های دانش بنیان

دکتر محمدتقی احمدیان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان برای دستیابی به رشد اقتصادی، گفت: یکی از اولین اقداماتی که برای حمایت از شرکت های دانش بنیان می بایست انجام شود، بحث معافیت های مالیاتی این شرکت هاست. علاوه بر این تا جایی که من می دانم، نرخ تسهیلات ارایه شده به این شرکت ها 4-5 درصد کمتر از نرخ تسهیلات مصوب کشوری است که می بایست خیلی کمتر از اینها باشد. و نکته آخر اینکه تولید محصولات دانش بنیان به صورت آنی به ثمر نمی نشیند بنابراین باید در مورد زمان بازپرداخت تسهیلات شرکت های دانش بنیان، این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و حداقل دو سال زمان استراحت به آن تعلق بگیرد. اگر این تسهیلات داده شود و از همان ماه اول قسط بندی و دریافت شود، برای این شرکت ها بسیار دشوار است.

رییس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی شریف افزود: بی تردید گسترش شرکت های دانش بنیان در رشد اقتصادی کشور تاثیر بسزایی دارد. به ویژه آنکه محصولات تولیدی این شرکت ها بر اساس دانش بومی است و در طی زمان امکان بهبود کیفیت آنها وجود دارد. در حالی که وقتی شما از یک شرکت خارجی محصولی را دریافت می کنید، تغییر در هر بخش آن باید با موافقت شرکت مادر باشد و نیز می بایست اطلاعات ساختاری آن محصول را در اختیار داشته باشید که اینچنین نیست.

احمدیان در واکنش به این گفته که لازمه رشد شرکت های دانش بنیان، ایجاد بازار رقابتی است، گفت: شرکت های دانش بنیان بر خلاف دیگر شرکت ها، توانایی انجام نوآوری در تولیدات خود را دارند. علاوه بر این باید برای ارایه محصولات این شرکت ها به بازار، تسهیلات لازم برایشان فراهم شود. از جمله آنکه تعرفه کالاهای خارجی با دقت تنظیم شود تا امکان فروش محصولات دانش بنیان ساخت داخل میسر شود وگرنه شرکت های چینی قیمت محصولشان را آنقدر پایین می آورند تا این شرکت ها را از میدان بیرون کنند. یعنی باید جنبه های سیاسی این موضوع هم دیده شود.

وی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر ایجاد سونامی شرکت های دانش بنیان در کشور، تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان باید برنامه داشته باشند و برنامه های آنها متناسب با نیازهای کشور و بازار باشد. اگر برنامه های این شرکت ها متناسب با نیازهای کشور نباشد، نباید مورد حمایت قرار بگیرند و اگر هم مورد حمایت قرار بگیرند، محصولاتشان به نتیجه ای نخواهد رسید.

رییس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی شریف  در پایان گفت: هم اکنون کشور ما دارای پتانسیل بالایی برای حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است. به اعتقاد من باید محکم پشت این شرکت ها ایستاد. اگر تنها 10 درصد از این شرکت ها موفق شوند، برای کشور برد بزرگی محسوب می شود. در این صورت تحول تکنولوژی در ایران به وجود خواهد آمد و این تحول می تواند به عنوان بازوی کشور برای ایجاد روابط اقتصادی با دیگر کشورها محسوب شود.    

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل