نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

«بازی‌درمانی گروهی» ترس و اضطراب کودکان را کاهش می‌دهد

دوره پیش دبستانی نقش اساسی در سازگاری و رشد روان شناختی بهنجار یک کودک بازی می کند و مواجهه با شرایط دلهره آور در این دوره می تواند اثرات نامطلوبی بر رشد روانی کودک داشته باشد. ترس و اضطراب از شایع ترین اختلالات برون نمود دوره کودکی است.

به منظور بررسی این پدیده و یافتن روشی موثر برای مقابله با آن، محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین و دانشگاه خاتم تهران مطالعه ای را انجام داده اند که در آن تأثیر بازی‌درمانی به شیوه مراجع‌محوری بر کاهش ترس و اضطراب کودکان پیش‌دبستانی مورد ارزیابی علمی واقع شده است.

دوره پیش دبستانی نقش اساسی در سازگاری و رشد روان شناختی بهنجار یک کودک بازی می کند و مواجهه با شرایط دلهره آور در این دوره می تواند اثرات نامطلوبی بر رشد روانی کودک داشته باشد.

این مطالعه از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون به همراه گروه کنترل بوده است. جامعة آماری این مطالعه را کلیه کودکان مراکز پیش‌دبستانی ناحیة شمیرانات شهر تهران در سال 1394 تشکیل می دادند.

به منظور انجام پژوهش، تعدادی از کودکان که دارای نشانگان بالینی ترس و اضطراب بودند، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از شش مرکز انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.

گروه آزمایش به مدت شش جلسه 45 دقیقه ای تحت مداخله «بازی درمانی» به شیوه مراجع محوری قرار گرفت. سپس برای گردآوری داده‌ها، از مقیاس اضطراب کودکان پیش‌دبستانیم موسوم به Spence و پرسشنامة تجدید نظر شدة زمینه‌یابی ترس کودکان استفاده شد. در نهایت داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم افزارهای آماری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته های این پژوهش نشان داد که انجام جلسات  نشان داد بين نمرات میانگین گروه پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد. این بدین معنی است که انجام «بازی درمانی» به شیوه مراجع محوری در دانش آموزان پیش دبستاني توانسته تاثیر قابل توجهی بر کاهش ترس و اضطراب این کودکان داشته باشد.

بر این اساس و با توجه به نتایج به‌دست آمده، محققین اشاره نموده اند که می‌توان از روش بازی‌درمانی مراجع‌محوری به عنوان روش روان شناختی مناسب و مؤثر در کاهش ترس و اضطراب کودکان پیش‌دبستانی استفاده نمود و گام موثری در جهت کاهش ناهنجاری فوق در این نوگلان پرداخت.

نتایج این تحقیقی در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه «سلامت اجتماعی» وابسته به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت منتشر گردیده است.

 

منبع: سادات موسوی، ه. و خدابخشی کولایی، آ. اثربخشی بازی‌درمانی گروهی به شیوة مراجع‌محوری بر ترس و اضطراب کودکان پیش‌دبستانی. سلامت اجتماعی، 3(4): 269-261.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل