نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت رکوردی جدید برای قطب شمال

 به گزارش ایرنا از بی بی سی نیوز، به گفته محققان این وضعیت در ادامه تابستان گرمی است که در آن میزان یخ دریای قطب بسیار پایین ثبت شد.در تمام دوران ثبت وضعیت قطب شمال تنها یک بار سطح یخ دریا پایین تر از این ثبت شده است.پیش از دوره صنعتی شدن، امواج گرمایی مشابه چیزی که اکنون شاهد آن هستیم، بسیار کمیاب بودند و در هر 1000 سال تنها یک بار ایجاد می شدند.

محققان برای بررسی این وضعیت از روش های مدل سازی مختلف و مشاهدات خود در قطب شمال استفاده کردند و در تمام مدل سازی ها به نتیجه واحدی رسیدند؛ وضعیت فعلی آب و هوای قطب حاصل فعالیت های انسان است.
بر اساس این مدل سازی ها پیش بینی می شود در شروع سال میلادی جدید جریان هوای گرم اقیانوس آتلانتیک شمالی از سوی اسپیتزبرگ به سمت قطب شمال برود و ابرهایی را که به طور طبیعی مانع گسترش گرما می شوند، به سمت بالا ببرد.
این در حالی است که کاهش یخ ها موجب ادامه یک چرخه معیوب می شود که در آن زمین و آب های تیره تر در قطب پدیدار شده و با جذب گرما موجب افزایش دمای محیط و در نتیجه ذوب یخ ها می شوند.
بر اساس مدل سازی ها در حال حاضر احتمال ایجاد امواج گرمایی در هر سال حدود 2 درصد است. اما اگر وضعیت آب و هوای زمین با همین رویه پیش برود، به زودی شاهد امواج گرمایی سالانه در قطب شمال خواهیم بود که می تواند اثرات مخرب و غیرقابل جبرانی بر محیط زیست ما باقی گذارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل