نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی سیگنال های اسرارآمیز با منشا خارج از کهکشان راه شیری

 به گزارش ایرنا از ساینس الرت، این انفجارهای رادیویی از اسرارآمیزترین و پرقدرت ترین امواج رادیویی هستند که تا کنون از فضا دریافت شده است. عمر این سیگنال ها فقط چند میلی ثانیه است اما در این بازه زمانی کوتاه، معادل انرژی خورشید در طول یک روز کامل، انرژی تولید می کنند. صرفنظر از قدرت این امواج، محققان هنوز دلیل ایجاد این امواج را نمی دانند.

در ماه مارس گذشته نیز محققان 10 موج پرقدرت از سیگنال های رادیویی دریافت کردند که همگی از یک منشا واحد در خارج از کهکشان ما می آمدند. تا آن زمان محققان تصور می کردند انفجارهای رادیویی به صورت منفرد و اتفاقی در نقاط مختلف جهان هستی ایجاد می شوند و بدون دسترسی به الگوی شهودی در این رابطه به دنبال علت این پدیده بودند.
بر اساس برآورد محققان روزانه بیش از 2000 مورد از این سیگنال ها در سراسر جهان ایجاد می شود، اما به دلیل طول عمر بسیار کوتاه این سیگنال ها شناسایی آن ها بسیار دشوار است.
این سیگنال ها اولین بار در سال 2007 میلادی کشف شدند تا ابتدای سال جاری میلادی محققان قادر به تشخیص بلادرنگ آن ها نبودند و مدت ها بعداز دریافت سیگنال به مطالعه این پدیده می پرداختند.
اکنون محققان بادریافت 16 مورد از این سیگنال ها که ظاهرا دارای منشا واحدی هستند و از الگوی مشخصی پیروی می کنند، اقدام به حذف گزینه های مختلف در خصوص دلیل ایجاد چنین سیگنال های پرداخته اند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Astrophisical منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل