نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت نیمکت هوشمند در ایتالیا

پژوهشگران دانشگاه پلی تکنیک شهر میلان در ایتالیا The Milan Polytechnic University موفق به ثبت اختراع نوعی نیمکت هوشمند شده اند که در محیط های فضای باز و داخل سالن ها و فضاهای سرپوشیده قابل استفاده است . این نیمکت به گونه ای طراحی شده است که ضد باکتری antibacterial  و ضد آلودگی است .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در مورد ویژگی های فنی این اختراع ، نیمکت هوشمند فوق دارای توانائی تمیز شدن خودکار بوده و همچنین از مواد قابل بازیافت ساخته شده است . طراحان این نیمکت مدرن در آن امکاناتی همچون پریز برق ، اینترنت وای فای و سیستم تماس اضطراری را طراحی کرده اند که کلیه این خدمات به صورت بیست و چهار ساعته ارائه می شوند .

این نیمکت هوشمند دارای سنسورهای ویژه ای است که می تواند شرایط خاص آب و هوائی مانند بارندگی را تشخیص داده و همچنین قادر به تشخیص سرقت و خرابکاری های تعمدانه است . جنس بدنه این نیمکت از نوع خاص مواد کامپوزیت بسیار سبک ، مقاوم و نازک ساخته شده است که عموما در صنایع فضانوردی و هوائی کاربرد دارد . در توضیح فنی جنس بدنه و ساختار این نیمکت اشاره شده است : ساختار تشکیل دهنده آن از بدنه مرکزی فوم  پی وی سی است که با یک لایه کربن تک سویه روکش شده و این لایه فیبر کربنی نیز به نوبه خود با رزین های اپوکسی epoxy resin اشباع شده است . در نهایت روی همه این مواد با یک لایه نازک آلومینیوم و فیبر کربن پوشانده می شود .

همانطور که توضیح داده شد ، در بدنه مرکزی این نیمکت از فیبر کربن خالص استفاده شده است و در ساختار آن نوعی رزین به کار رفته  که در طول روز نور خورشید را جذب کرده و حالت درخشندگی به خود می گیرد . این رزین با کمک انرژی کسب شده از نور خورشید ، در ساعات تاریکی شب ، حالت درخشنده خود را حفظ کرده و به این ترتیب به راحتی قابل شناسائی و استفاده است .

در ساختار سطح این نیمکت از دی اکسید تیتانیوم استفاده شده است که این ماده دارای ویژگی های مناسبی جهت نگهداری روزانه و تعمیر شدن است . این ماده همچنین باعث می شود که این نیمکت قابلیت تمییز شدن خودکار را داشته باشد و خواص ضد باکتری و ضد آلودگی را نیز ارائه دهد .

گفتنی است این نیمکت در زمان بارندگی ؛ به صورت خودکار سیستم برق خود را قطع کرده و تنها سیستم اخطار اضطراری آن فعال باقی خواهد ماند . این سیستم اخطار اضطراری به افرادی که روی نیمکت نشسته اند این امکان را می دهد تا با مرکز اپراتور اورژانس ارتباط صوتی برقرار کنند .

این نیمکت دارای وزنی بسیار کم بوده و حمل و نقل و نصب آن تنها با استفاده از یک کارگر ، امکان پذیر است . طراحان و سازندگان این نیمکت اعلام کرده اند بر اساس ساختار خاص این تکنولوژی هوشمند ، این نیمکت قابلیت استفاده در فضای باز و بسته را داشته و مناسب استفاده در فرودگاه ها ، ایستگاه های راه آهن ، مراکز خرید و …. است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل