پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، کارگاه آموزشی آشنایی با فرایند منتورینگ ویژه شرکتهای توسعهای را برگزار کرد.این کارگاه با حضور دکتر امیر علم بیگی رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی، دکتر رضا محمدکاظمی مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار و جمعی از مدیران عامل شرکتهای توسعهای روز شنبه ۱۴ بهمن در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش سیناپرس به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دکتر امیر علم بیگی رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی، با تاکید بر اهمیت منتورینگ از مفهوم پاد یادگیری (unlearning) صحبت کرد و گفت: پاد یادگیری به معنای ایجاد تردید در پیش دانستههای فردی است و روشهایی را که برای حل مسئله به کار میرود؛ مورد بازنگری قرار داده و براساس آن افقهای جدیدی از طراحی را ایجاد میکند.
وی در ادامه به توضیح تفکر طراحی پرداخت و افزود: امروزه در ادبیات کسب وکار، توسعه و ترویج یادگیری در یک سازمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تفکر طراحی با درنظر داشتن منتورینگ و کوچینگ یکی از بهترین راههای اجرای این موضوع به شمار میرود.
دکتر علم بیگی ادامه داد: در پارکهای علم و فناوری دانشگاهی در دنیا، مدلی وجود دارد که دانشجویان در ابتدای این زنجیره و شرکتهای توسعهای در انتهای آن قرار دارند. پاد یادگیری میتواند وارد این زنجیره شود و مسیرهای قبلی تجربه شده را در اختیار دانشجویان قرار دهد.
رییس مرکز نوآوری و کارآفرینی از شرکتهای توسعهای و خصوصیات آنهای صحبت کرد و اظهار داشت: شرکتهای توسعهای، به بلوغ رسیده و شناخت خوبی از بازار و صنعت دارند و با داشتن روحیه و تجربه کارآفرینی، یک دارایی با ارزش به شمار میروند که سازمانها از جمله پارکهای علم و فناوری میتوانند از این ظرفیت بهره ببرند.
وی با اشاره به طراحی مدل جدیدی برای ارتباط میان پارک علم و فناوری و شرکتهای توسعهای، خاطر نشان کرد: در این مدل، پیوست مسئولیتپذیری اجتماعی برای شرکتهای توسعهای طراحی شده که گلوگاهی برای همیاری دانشجویان، صاحبان ایده و کسب وکارهای نوپا بوده و به آنها کمک میکند تا مسیر کارآفرینی را سریعتر طی کرده و نرخ شکست کسب وکارها به واسطه شناخت بهتر بازار و بهرهمندی از تجارب شرکتهای توسعهای کمتر میشود.
دکتر علم بیگی به تاسیس ستاد سمات (ستاد مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاه) در دانشگاه تهران اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مهمترین اهداف این ستاد، بهرهمندی از ظرفیت شرکتهای بلوغ یافته در راستای خلق تجربه مدیریت موفقتر ایدههای کسب وکاری در شرکتهای نوپا میباشد.
دکتر رضا محمدکاظمی مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را پارک مادر کشور خواند و گفت: در تلاشیم تا بهروزترین خدمات را ارائه دهیم و این موضوع را وظیفه سازمانی خود تلقی میکنیم.
دکتر محمدکاظمی به پنجمین اجلاس پارک های علم و فناوری در لوکزامبورگ اشاره کرد و بیان داشت: یکی از موضوعات مورد توجه در این اجلاس، زنجیره ارزش خدمات پارکهای علم و فناوری بود. زنجیرههای ارزش ارائه شده، خطی نبوده و در قالب یک سیکل طراحی شده بودند.
وی در ادامه به توضیح این زنجیره ارزش غیرخطی پرداخت و افزود: ورودیهای این زنجیره ارزش در جریان فرایندهای بخشهای مختلف پارک قرار میگیرند و از آنجایی که این زنجیره خطی نیست، خروجی ندارد و شرکتهای توسعهای با در نظر داشتن مسئولیت اجتماعی، یکسری خدمات برای پارک علم و فناوری ارائه میدهند که از این طریق از امکانات و خدمات و معافیت های بیشتری بهره خواهند برد.