رستاخیر باکتری‌ها، مقاومت آنتی‌بیوتیکی

یک تهدید عمده روی ما سایه انداخته است؛ در سال 2017 افراد بیشتری بر اثر عفونت‌ها معمول و سابقا قابل درمان خواهند مرد. همین‌طور که مقاومت در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها شدت می‌گیرد، عفونت‌های معمولی مثل عفونت دستگاه ادراری غیر قابل درمان خواهند شد این وضعیتی است که هر روز بدتر و بدتر خواهد شد و در سال آینده به اوجی خواهد رسید.به گزارش سیناپرس «مارک ولهاوس» از دانسگاه ادینبورو در اسکاتلند می‌گوید:« ما در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که آنتی‌بیوتیک‌های بیشتری توسط مزارع پرورش حیوانات در مقایسه با خود انسان‌ها مصرف خواهند شد».  این رخداد به معنای باکتری‌های مقاوم بیشتری است که یک تهدید بسیار بزرگ است. مطابق اعلام سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد (فائو)، صنعت دامداری با استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها مدت‌ها است که با سلامت انسان‌ها بازی می‌کند. «کولیستین» مثال خوبی از این آنتی‌بیوتیک‌هایی است که بیشتر در مورد حیوانات استفاده می‌شود تا انسان‌ها. با این حال این دارو تنها آنتی‌بیوتیک باقی مانده علیه برخی عفونت‌های انسانی است. با این حال مقاومت در مقابل کولیستین در سال 2015 در چین آغاز شد و به بقیه دنیا سرایت کرد. چینی‌ها سابقه زیادی از سوء استفاده از آنتی‌بیوتیک در صنعت دامداری دارند. اتحادیه داروی اروپا می‌گوید این مقاومت به احتمال زیادی ابتدا در حیوانات پدید آمده است.

«کولیستین» مثال خوبی از این آنتی‌بیوتیک‌هایی است که بیشتر در مورد حیوانات استفاده می‌شود تا انسان‌ها. با این حال این دارو تنها آنتی‌بیوتیک باقی مانده علیه برخی عفونت‌های انسانی است. با این حال مقاومت در مقابل کولیستین در سال 2015 در چین آغاز شد و به بقیه دنیا سرایت کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل هم کشورها را به استفاده بهتر از آنتی‌بیوتیک‌ها تشویق کرده می‌کند. با این حال هنوز ممنوعیتی برای استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک‌ها در نظر گرفته نشده است. با این حال قطع این روند نیازمند روشی دیگر برای سالم نگاه داشتن حیوانات است که در حال حاضر موجود نیست. یک مسئله دیگر عدم توسعه دسته جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها در طی چند دهه گذشته است. چند داروی تحقیقاتی در چند سال گذشته امیدواری‌هایی پدید آوردند، اما هیچ کدام هنوز به مراحل تجاری نزدیک هم نیستند. مسئله عدم سود کافی شرکت‌های داروسازی برای سرمایه‌گذاری در تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید است. درحالی که تحقیقات روی بیماری‌هایی مثل فشار خون که مصرف دارو در آن‌ها به صورت دائمی ادامه دارد بسیار زیاد شده، مصرف مقطعی آنتی‌بیوتیک‌ها باعث عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای تحقیق در این زمینه شده است. همین مسئله باعث شده تا سازمان‌های پزشکی خواستار مداخله دولت‌ها برای مقابله با این مسئله و سرمایه‌گذاری برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌های جدید شوند. این تنها راه حل باقی مانده برای مقابله با باکتری‌هایی است که یک جهش ژنتیکی ساده و تصادفی آن‌ها را در مقابل آنتی‌بیوتیک‌های موجود مقاوم کرده است. مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها هم بقیه سویه‌های بی‌خطر این عوامل بیماری‌زا را ریشه کن کرده و در نتیجه باکتری‌هایی سر بر می‌آورند، که هیچ دارویی بر آن‌ها موثر نیست. حالا این پدیده در سال پیش‌روی میلادی به نقطه خطرناکی خواهد رسید، جایی که جهان باید فکری به حال این پدیده کند، یا برای یک آخرالزمان آنتی‌بیوتیک آماده شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا