پوشش 100 درصدی غربالگری نوزادان در فارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری 23 بیماری متابولیک نوزادان در هفته اول تولد خبر داد و گفت: به واسطه این غربالگری در زمان طلایی، ۷۳ درصد اختلالات و محدودیت‌هایی که ممکن است رخ دهد، پیشگیری می شود که ارتقای سلامت نسل های آینده جامعه را به دنبال خواهد شد.

به گزارش سینا پرس فارس، سید وحید حسینی، امروز 15 بهمن ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، دستاوردهای 45 ساله انقلاب اسلامی در حوزه خدمات نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: مقایسه دستاوردهای کنونی با سال های پیش از انقلاب اسلامی، به خوبی گویای این توانمندی هاست.

او در ادامه، فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان در ۳۰ ماهه اخیر را مورد اشاره قرار داد و راه اندازی 47 مرکز بهداشتی جدید و ۳۴ کانکس عشایری به همراه بهورز برای خدمت‌رسانی به جامعه عشایری؛ کسب رتبه برتر در اجرای پویش ملی سلامت و کسب مقام برتر کشوری در رسیدگی به موقع به شکایت های مردمی و رضایتمندی سامانه 190 با پاسخگویی مناسب به حدود 17 هزار شکایت ثبت شده را مهم ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه خدمات بهداشتی طی این مدت عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری 23 بیماری متابولیک نوزادان در هفته اول تولد خبر داد و گفت: به واسطه این غربالگری در زمان طلایی، ۷۳ درصد اختلالات و محدودیت‌هایی که ممکن است رخ دهد، پیشگیری می شود که ارتقای سلامت نسل های آینده جامعه را به دنبال خواهد شد.

حسینی به ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی اشاره کرد و گفت: این غربالگری اکنون به پوشش ۱۰۰ درصدی رسیده است که تا سه ماه تشخیص قطعی داده خواهد شد و کاشت حلزون به صورت رایگان انجام می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه بیماریابی در زمینه سالک نیز انجام شده است گفت: امسال، میزان ابتلا به سالک در استان ۶۷ درصد کاهش پیدا کرده است که از طرف وزارت بهداشت، رتبه برتر کشوری در مراقبت از سالک به استان فارس تعلق گرفت.

حسینی با اشاره به برنامه ریزی جهت بهره برداری از 27 پروژه عمرانی در ایام الله مبارک دهه فجر امسال در مجموعه سلامت استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، 155 پروژه عمرانی سلامت محور، در حیطه های بهداشتی، درمانی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و سایر حیطه ها با اعتباری نزدیک به هزار میلیارد تومان، به بهره برداری رسیده است.

قرار گرفتن نام 47 عضو هیات علمی دانشگاه در فهرست دو درصد پژوهشگران پر استناد جهان؛ رشد مجلات علمی دانشگاه به 21 مجله؛ انتشار بیش از 6 هزار و سیصد مقاله علمی پژوهشگران و اساتید دانشگاه در مجلات معتبر علمی جهان، موفقیت دانشجویان عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به رتبه نخست کشور و ثبت 40 اختراع ملی و بین المللی سلامت محور، از جمله مواردی بود که وی در حیطه توانمندی های مجموعه سلامت استان در حوزه پژوهشی، مورد تاکید قرار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خاتمه به موضوع کمبود کارخانه تولید دارو در استان فارس پرداخت و با بیان اینکه با حمایت استاندار، زمین جهت ایجاد کارخانه نیز فراهم شده است از سرمایه گذاران خواست تا در این زمینه مشارکت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا