نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونمایی از سند پشتیبان هسته‌های استادمحور در بنیان ملی نخبگان

با هدف رشد و ارتقاء جامع و چند بعدی دانشجویان، بنیاد ملی نخبگان از تشکیل هسته‌های استادمحور علمی ـ فرهنگی که با محوریت یک استاد راهبر تشکیل می‌شود، پشتیبانی می‌کند.

به گزارش سیناپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، در راستای اجرایی ­سازی اقدام‌های 2-1-4، 2-2-2 و 2-2-9 از «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1391) و بر اساس مادۀ 4 «آیین‌نامۀ پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور» (مصوب هیئت‌امنای بنیاد ملی نخبگان در تاریخ 1400/1/09)، به منظور راهبری و اثرگذاری در دانشجویان مستعد جدیدالورود دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و تربیتی و با هدف رشد و ارتقاء جامع و چند بعدی دانشجویان، بنیاد ملی نخبگان از تشکیل هسته‌های استادمحور علمی ـ فرهنگی که با محوریت یک استاد راهبر تشکیل می‌شود، پشتیبانی می‌کند.

مادۀ 1: تعاریف

در این شیوه‌نامه، عنوان‌های اختصاری زیر، جایگزین عبارت‌های کامل آن‌ها می‌شود:

 

مادۀ 2: اهداف

اهداف اجرای این طرح عبارت است از:

مادۀ 3: شورای راهبری

شورای راهبری این شیوه‌نامه با ترکیب و وظایف زیر تشکیل می­شود:

1-3. ترکیب شورای راهبری

تبصرۀ 1: اعضای بندهای «ج» و «د» با پیشنهاد معاون آینده‌سازان و تأیید قائم‌مقام بنیاد ملی، به مدت یک سال، به عضویت شورای راهبری منصوب می­شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

تبصرۀ 2: در موارد ضروری و با تشخیص رئیس شورای راهبری، امکان بهره­ مندی از تخصص سایر افراد ص احب­نظر برای شورای راهبری وجود دارد.

تبصرۀ 3: معاون آینده‌سازان ناظر قراردادهای این شیوه‌نامه است که می‌تواند نظارت بر اجرای آن را به رؤسای بنیادهای استانی واگذار کند.

2-3. وظایف شورای راهبری

 

مادۀ 4: کارگروه استانی

کارگروه استانی با ترکیب و وظایف زیر تشکیل می­شود:

1-4. ترکیب کارگروه استانی

تبصرۀ 1: کارگروه استانی متشکل از پنج عضو است که اعضای بند «ب» و «ج» با پیشنهاد رئیس بنیاد استان و تأیید معاون آینده‌سازان، به مدت یک سال، به عضویت آن منصوب می ­شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

تبصرۀ 2: در موارد ضروری و با تشخیص رئیس کارگروه استانی، امکان بهره ­مندی از تخصص سایر افراد صاحب­ نظر برای کارگروه استانی وجود دارد.

 

2-4. وظایف کارگروه استانی

  1. الف. احصای فهرست دانشگاه‌های برتر استان و اعضای هیئت‌علمی واجد شرایط (مطابق مفاد مادۀ 5 شیوه‌نامه) بر اساس سهمیۀ هر استان و ارائه به شورای راهبری برای تأیید؛
  2. ب. دریافت و بررسی برنامه­ های اعضای هیئت­علمی مرتبط با این شیوه‌نامه؛
  3. ج. برگزاری جلسات اولویت ­بندی برنامه‌های اعضای هیئت­علمی داوطلب، انتخاب برنامه‌های برگزیده و تعیین اعتبار متناسب با برنامه؛
  4. د. بررسی گزارش­های مکتوب سه ماهه از راهبران و نظارت بر حسن اجرای شیوه‌نامه؛
  5. هـ . ارسال گزارش و مستندات­ فعالیت­های راهبر به معاونت آینده‌سازان و درخواست تخصیص اعتبار؛
  6. و. ارائۀ برنامه‌های پیشنهادی به راهبران برگزیده در راستای اهداف شیوه‌نامه؛
  7. ز. ارزیابی و پایش فعالیت‌های راهبران و اعضای هسته و ارسال گزارش نهایی به شورای راهبری.

مادۀ 5: شرایط و وظایف راهبران

1-5. شرایط راهبر

تبصره: راهبران برگزیدۀ «طرح توسعۀ هسته‌های مسئله‌محور پژوهشی ـ فناورانه» در سال‌های قبل و اعضای هیئت ­علمی برگزیدۀ طرح توسعۀ فعالیت ­های استادیاران جوان که علاقه‌مند به فعالیت در این شیوه‌نامه هستند، به تشخیص کارگروه استان در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند.

2-5. وظایف راهبر

 

مادۀ 6: ویژگی‌های برنامه جامع

ارتباط راهبر و اعضای هسته­ بر محور یک برنامة جامع شکل می ­گیرد که باید دارای ویژگی­های زیر باشد:

مادۀ 7: ویژگی‌های هسته و اعضای آن

تعداد اعضای هسته حداقل 5 و حداکثر 10 نفر است که با شرایط و وظایف زیر تشکیل می‌شود:

1-7. شرایط اعضای هسته

دانشجویان جدیدالورود هر یک از مؤسسات علمی در مقطع کارشناسی (دکتری حرفه ­ای) که حداکثر چهار نیمسال از سنوات تحصیلی آنان نگذشته باشد و دارای یکی از شرایط زیر باشند:

تبصرۀ 1: هر دانشجو صرفاً می­تواند در یک هسته همکاری داشته باشد.

تبصرۀ 2: چنانچه در طول فعالیت هسته، نیاز به جذب عضو جدیدی باشد یا برگزیده‌ای از حضور و فعالیت در هسته انصراف دهد، راهبر می‌تواند در صورت نیاز، فرد دیگری را با رعایت مفاد شیوه‌نامه و با تأیید کارگروه استانی انتخاب کند.

 

2-7. وظایف اعضای هسته

شرح وظایف هر یک از اعضای هسته، از سوی راهبر تعیین می ­شود. تعهدات کلی اعضای هسته به شرح زیر است:

 

مادۀ 8: تسهیلات و پشتیبانی

با پیشنهاد کارگروه استانی و تأیید معاون آینده‌سازان، هسته، راهبر و اعضای هسته از تسهیلات و امتیازات زیر برخوردار می‌شوند:

 

1-8. تسهیلات ویژۀ هسته

2-8. تسهیلات ویژۀ راهبر هسته

3-8. تسهیلات ویژۀ اعضای هسته

­­­­تبصرۀ 1: میزان اعتبار بند «الف» بخش 8-1، بر اساس برنامۀ جامع توسط شورای راهبری تعیین و در اختیار استاد راهبر قرار می‌گیرد.

تبصرۀ 2: برای پیشبرد اهداف برنامۀ جامع، قرارداد همکاری میان معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی، معاون آینده‌سازان یا رئیس بنیاد نخبگان استان (به عنوان ناظر قرارداد) و عضو هیئت­علمی (به عنوان راهبر طرح) منعقد می­ شود.

تبصرۀ 3: پس از انعقاد قرارداد و اجرای مرحلۀ اول (تعریف نقش‌ اعضای هسته)، سی درصد از مبلغ کل قرارداد برای اجرای برنامۀ جامع در اختیار راهبر هسته قرار می‌گیرد، مابقی پرداخت‌ها، پس از ارزیابی گزارش اجرای برنامه و هزینه‌کرد اعتبار اولیه، بر اساس میزان رضایت از عملکرد راهبر با تأیید معاونت آینده‌سازان پرداخت خواهد شد.

مادۀ 9: فرایند اجرا

برای اجرای این شیوه‌نامه گام‌های زیر اجرا می‌شود:

تبصره: شورای راهبری می‌تواند بر اساس نتایج ارزیابی، در صورت عملکرد نامناسب راهبر، در مورد ادامۀ فعالیت هسته تصمیم‌گیری کند.

مادۀ 10: تفسیر مفاد و نظارت

شرح موارد مسکوت و تفسیر مفاد شیوه ­نامه، بر عهدۀ معاون آینده‌سازان است. تشخیص و تصمیم­ گیری در مواردی که به تشخیص کارگروه استانی، موارد خاص شناخته می­شوند بر عهدۀ شورای راهبری است.

مادۀ 11. تصویب و اجرا

این شیوه‌نامه مشتمل بر یک مقدمه، یازده ماده و دوازده تبصره در تاریخ 1402/10/05 به تصویب قائم­ مقام بنیاد ملی نخبگان رسید و در سال تحصیلی 1403-1402 اجرا می‌شود.

خروج از نسخه موبایل