به گزارش ایسنا به نقل از یو.دبلیو.نیوز، موسسه تحقیقاتی سیاستهای آموزش عالی انگلیس(HEPI) که اتاق فکر آموزش عالی این کشور محسوب میشود، اعلام کرد که دولتها ومحققان نباید برای رتبهبندی دانشگاهها ارزش زیادی قائل شوند زیرا روشهای اجرای این رده بندیها و اطلاعاتی که این کار براساس آنها انجام میشود، مشکلات زیادی دارند و نتایج را بیاعتبار میکنند.
بهرام بخردنیا رییس HEPI در گزارش خود آورده است: این ردهبندیها اساسا تک بعدی هستند و صرفا براساس میزان تحقیقات دانشگاهی انجام میشوند و فاکتورهای دیگر را عملا در نظر نمیگیرند.
وی در ادامه مینویسد: در این رده بندیها مهمترین رسالت دانشگاهها یعنی آموزش دانشجویان، مورد غفلت واقع میشود و عملا دانشگاهها برای قابلیتهای ثانویه مورد ارزیابی قرار گرفته و رتبهبندی میشوند.
براساس گزارش HEPI دولتها و دانشگاههای مختلف سعی میکنند تا صرفا معیارهای مورد نظر این مراکز را بهبود دهند تا بتوانند رتبه بهتری کسب کنند و طی بررسیهای صورت گرفته مشخص شده که این اطلاعات غیرقابل استناد و حتی گاهی اشتباه هستند.
این مرکز در گزارش خود خواستار اعتبارسنجی دادهها و اطلاعات توسط مراکز رتبهبندی شده است تا ردهبندیها معتبرتر شوند.
موسسات بزرگ رتبهبندی دانشگاههای جهان نظیر Times higher education و QS World اعلام کردهاند که همواره برای بهتر کردن و معتبرتر کردن اطلاعاتشان تلاش میکنند تا بتوانند رتبهبندیهای کاملا معتبری را منتشر کنند اما شواهد از عدم سنخیت اطلاعات آنها با کیفیت واقعی دانشگاهها حکایت دارند.
No tags for this post.