قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بر ضرورت مشارکت دادن نخبگان در تصمیمسازی در حاکمیت تأکید کرد و گفت: امروز بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان داریم که شاید فقط ۱۰۰۰ شرکت گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان در سال دارند؛ باید زنجیره ارزش این شرکتها را کامل کنیم.
سید سلمان سیدافقهی امروز (پنجشنبه) در دومین روز از اجلاس سهروزه رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد ضرورت خیزش علمی یادآور شد: بیشترین تعداد نخبگان را در دانشگاهها داریم و با این نخبگان باید در حوزه علم و نوآوری به خیزش علمی کمک کرد.
وی با طرح این سؤال که حمایتهای بنیاد ملی نخبگان چقدر تاکنون مؤثر بوده است، گفت: میدانیم جریانی وجود دارد که برخی استعدادها، جوانان و استادان یا تصمیم قطعی به مهاجرت دارند یا مهاجرت کردهاند یا در آستانه مهاجرت هستند.
سیدافقهی تأکید کرد: مهاجرت به خودی خود بد نیست و گردش نخبگان همه جا وجود دارد؛ ولی اینکه فرد برنگردد خوب نیست و این باعث میشود حاکمیت فکر کند چطور این روند را بهبود ببخشد.
وی ادامه دارد: ما در بنیاد ملی نخبگان به چند راه حل رسیدهایم، یکی از این راهها میانمدت و دو راه کوتاهمدت است. ابتدا باید در حوزه گفتمانسازی برای اجرای سند راهبردی امور نخبگان اقدامات اجرایی انجام دهیم. این سند در سال ۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است و احکام زیاد دیگری هم برای نخبگان دارد. البته بخش عمدهای از اثربخشی نخبگان در شرکتهای دولتی رخ میدهد، اما اینکه چرا اثربخشی نخبگان در سالهای قبل محسوس نبوده، بخشی از این امر به این دلیل است که فرهنگ حاکمیت این نبوده که حکمرانی ما حکمرانی دانش بنیان در حوزه اجرا، قانونگذاری و قضائ نبوده است. بنابراین باید با استقرار قوانین و مقرراتی این روند را اجرا کنیم.
سیدافقهی تأکید کرد: سند راهبردی نخبگان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اسناد شورا از جهت ضمانت اجرایی اثربخشی کمتری نسبت به اسناد مجلس شورای اسلامی دارد، بنابراین برای رفع نواقص این سند دنبال تدوین و تصویب قانون جامع حمایت از نخبگان در دولت هستیم. این قانون در حال طراحی در کمیسیون مربوطه هیئت دولت است، امیدواریم سریعتر به مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم یا مجلس آتی ارائه شود.
به گفته وی این قانون حمایت مالی، حمایت تأمین منابع و اثربخشی نخبگان را تضمین میکند. برای حوزه نخبگانی و نگهداشت نخبگان در کشور نیازمند قوانین و مصوباتی هستیم که آن را دنبال میکنیم.
سیدافقهی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر استقرار نظام گزینش اصلح کارگزاران کشور است که آن را هم پیگیری میکنیم. همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که در زیست بوم نخبگانی کمک میکنیم ایده به محصول تبدیل شود؛ ولی نمیتوانیم محصول را روانه بازار کنیم. امروز بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان داریم که شاید فقط ۱۰۰۰ شرکت گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان در سال دارند؛ باید زنجیره ارزش این شرکتها را کامل کنیم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: ایجاد زنجیره ارزش محصولات با ایجاد کارگزاریها در بنگاههای بزرگ را دنبال میکنیم تا نخبهها به مسائل مختلف کشور وصل شوند. اگر نخبه در بازاری قرار گیرد که خلق ثروت میکند، بیشتر احساس میکند در جامعه اثربخشی دارد.
وی با اشاره آغاز جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی در بهمنماه و ظرفیت جذب ۴هزار نفر در سال جاری گفت: این نخبگان وقتی هم جذب میشوند، حقوق این افراد به اندازهای نیست که در برابر جذابیتهای مهاجرتهای خارج از کشور بیشتر باشد.
سید افقهی اقدام دیگر را مشارکت دادن نخبگان در تصمیمسازی در حاکمیت دانست و گفت: اخیراً همایش ملی گفتوگوی نخبگان را با حضور وزیر کشور برگزار کردیم تا ضرورت حضور نخبگان را در کنار مسئولان کشور در سطح استانهای کشور گفتمانسازی کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح پروژههای کلان پیشران آیندهساز در هر استان توسط نخبگان و استانداران گفت: در هر استان یک پروژه کلان راهبردی از جنس فناوریهای پیچیده و ناظر به حل مسائل استان در هر استان تعریف میکنیم که موجبامیدافرینی جوانان آن استان میشود. این امر موجب جلوگیری از مهاجرت آنها میشود، زیرا اثربخشی این پروژهها برای جوانان محسوس است.
وی با طرح این سؤال که حمایتهای بنیاد ملی نخبگان چقدر تاکنون مؤثر بوده است، گفت: میدانیم جریانی وجود دارد که برخی استعدادها، جوانان و استادان یا تصمیم قطعی به مهاجرت دارند یا مهاجرت کردهاند یا در آستانه مهاجرت هستند.
سیدافقهی تأکید کرد: مهاجرت به خودی خود بد نیست و گردش نخبگان همه جا وجود دارد؛ ولی اینکه فرد برنگردد خوب نیست و این باعث میشود حاکمیت فکر کند چطور این روند را بهبود ببخشد.
وی ادامه دارد: ما در بنیاد ملی نخبگان به چند راه حل رسیدهایم، یکی از این راهها میانمدت و دو راه کوتاهمدت است. ابتدا باید در حوزه گفتمانسازی برای اجرای سند راهبردی امور نخبگان اقدامات اجرایی انجام دهیم. این سند در سال ۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است و احکام زیاد دیگری هم برای نخبگان دارد. البته بخش عمدهای از اثربخشی نخبگان در شرکتهای دولتی رخ میدهد، اما اینکه چرا اثربخشی نخبگان در سالهای قبل محسوس نبوده، بخشی از این امر به این دلیل است که فرهنگ حاکمیت این نبوده که حکمرانی ما حکمرانی دانش بنیان در حوزه اجرا، قانونگذاری و قضائ نبوده است. بنابراین باید با استقرار قوانین و مقرراتی این روند را اجرا کنیم.
سیدافقهی تأکید کرد: سند راهبردی نخبگان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اسناد شورا از جهت ضمانت اجرایی اثربخشی کمتری نسبت به اسناد مجلس شورای اسلامی دارد، بنابراین برای رفع نواقص این سند دنبال تدوین و تصویب قانون جامع حمایت از نخبگان در دولت هستیم. این قانون در حال طراحی در کمیسیون مربوطه هیئت دولت است، امیدواریم سریعتر به مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم یا مجلس آتی ارائه شود.
به گفته وی این قانون حمایت مالی، حمایت تأمین منابع و اثربخشی نخبگان را تضمین میکند. برای حوزه نخبگانی و نگهداشت نخبگان در کشور نیازمند قوانین و مصوباتی هستیم که آن را دنبال میکنیم.
سیدافقهی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر استقرار نظام گزینش اصلح کارگزاران کشور است که آن را هم پیگیری میکنیم. همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که در زیست بوم نخبگانی کمک میکنیم ایده به محصول تبدیل شود؛ ولی نمیتوانیم محصول را روانه بازار کنیم. امروز بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان داریم که شاید فقط ۱۰۰۰ شرکت گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان در سال دارند؛ باید زنجیره ارزش این شرکتها را کامل کنیم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: ایجاد زنجیره ارزش محصولات با ایجاد کارگزاریها در بنگاههای بزرگ را دنبال میکنیم تا نخبهها به مسائل مختلف کشور وصل شوند. اگر نخبه در بازاری قرار گیرد که خلق ثروت میکند، بیشتر احساس میکند در جامعه اثربخشی دارد.
وی با اشاره آغاز جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی در بهمنماه و ظرفیت جذب ۴هزار نفر در سال جاری گفت: این نخبگان وقتی هم جذب میشوند، حقوق این افراد به اندازهای نیست که در برابر جذابیتهای مهاجرتهای خارج از کشور بیشتر باشد.
سید افقهی اقدام دیگر را مشارکت دادن نخبگان در تصمیمسازی در حاکمیت دانست و گفت: اخیراً همایش ملی گفتوگوی نخبگان را با حضور وزیر کشور برگزار کردیم تا ضرورت حضور نخبگان را در کنار مسئولان کشور در سطح استانهای کشور گفتمانسازی کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح پروژههای کلان پیشران آیندهساز در هر استان توسط نخبگان و استانداران گفت: در هر استان یک پروژه کلان راهبردی از جنس فناوریهای پیچیده و ناظر به حل مسائل استان در هر استان تعریف میکنیم که موجبامیدافرینی جوانان آن استان میشود. این امر موجب جلوگیری از مهاجرت آنها میشود، زیرا اثربخشی این پروژهها برای جوانان محسوس است.