نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی 38 گونه جدید زنبور گرده‌افشان وحشی در ایران

به گزارش ایسنا،دکتر احمد ندیمی، عضو هیات علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این خصوص اظهار کرد: زنبورهای گرده‌افشان از راسته بال غشاییان (Hymenoptera) با حدود 20 هزار گونه توصیف شده در دنیا و حدود 1000 گونه در ایران، به دلیل سازگاری‌های مورفولوژیکی مانند داشتن اندام‌های مخصوص جمع آوری گرده و موهای منشعب فراوان، مهمترین و پرکاربردترین حشرات در گرده‌افشانی 250 هزار گونه از گیاهان گل‌دار محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: از این رو توانستیم با مشارکت دانشجویان کارشناسی ارشد رشته حشره‌شناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، طی سه سال مطالعه و تحقیق روی زنبورهای گرده‌افشان وحشی در شهرستان گرگان و برخی نواحی دیگر در شمال ایران، 140 گونه متعلق به سه خانواده Apidae، Andrenidae و Halictidae را شناسایی کنیم.

ندیمی اضافه کرد: از میان زنبورهای شناسایی شده، 38 گونه برای اولین بار برای فون حشرات ایران گزارش شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گلستان گفت: از این پژوهش تاکنون تعداد ۴ مقاله در مجلات ISC به چاپ رسیده و 2 مقاله دیگر در مجلات JCR و علمی-پژوهشی در حال بررسی و داوری است.

ندیمی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت مذکور در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی و همچنین همکاری با پژوهشگران مؤسسه علوم طبیعی بلژیک، آکادمی علوم اوکراین و آذربایجان، جمع‌آوری و شناسایی شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل