نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونمایی از ربات امدادگر مجازی

به گزارش ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، سرپرست این تیم در مورد این ربات توضیح داد: محیط هایی را با عنوان محیط های حادثه زده به صورت سه بعدی شبیه سازی کرده و حسگرهایی را در ربات های مختلف قرار داده ایم تا ربات ها در این محیط سه بعدی به جست وجو و پیدا کردن مجروحان مجازی بپردازند.

محمدحسین شایسته افزود: همچنین محیط های درنظرگرفته شده، محیط های ناشناخته ای است زیرا در زمانی که زلزله یا حوادث طبیعی رخ می دهد، مناطق خراب و به محیط های ناشناخته تبدیل می شوند. بنابراین سعی می شود از این مناطق نقشه برداری و مجروحان در این نقشه ها مشخص شوند تا نیروهای انسانی از این اطلاعات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هدف از طراحی محیط سه بعدی، فراهم کردن یک بستر مناسب برای آزمایش و بررسی محیط های ناشناخته است، ادامه داد: به طور کلی این شبیه سازی به گونه ای است که بتوان عملکرد ربات شبیه سازی شده را در دنیای واقعی ارزیابی و بهبود بخشید.

شایسته با بیان اینکه این ربات مجازی در دانش پزشکی، نظامی، عمرانی و آموزشی کاربرد دارد، افزود: در مراحل ساخت شبیه سازها به ویژه شبیه سازی ربات های امدادگر، سعی شده است از الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده شود تا ربات ها بتوانند به صورت خودمختار در محیط ها جست وجو و در کمترین زمان ممکن، مجروحان را پیدا کرده و نجات دهند.

وی گفت: الگوریتم ها و روش های استفاده شده در این ربات، برگرفته از طبیعت است. به عنوان مثال، روش جست وجوی ربات ها در محیط های ناشناخته برای پیدا کردن مجروحان، همانند جست وجوی زنبورها برای پیدا کردن بهترین گل هاست.

شش نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های هوش مصنوعی، نرم افزار و فن آوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در قالب تیم MRL این ربات امدادگر را ساخته اند.

تیم MRL در چند دوره مسابقات ربوکاپ جهانی شرکت کرده و تا به حال موفق به کسب دو مقام قهرمانی در سال های 2013 و 2014 در کشورهای برزیل و هلند شده است. همچنین دو مقام سوم جهانی در سال های 2011 و 2012 در کشورهای مکزیک و ترکیه و یک مقام دوم جهانی در کشور سنگاپور 2010 کسب کرده است.

این تیم تاکنون چهار بار نیز در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در لیگ ربات های امدادگر مجازی شرکت کرده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل