نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارائه راهکارهای رسیدن به دانشگاه نسل چهارم در دستور کار فرهنگستان علوم

دکتر مضطرزاده روز دوشنبه، 22 آذر ماه در مراسم هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی با تاکید بر اینکه تبدیل دانشگاه‌ها به نسل چهارم با توصیه محقق نمی‌شود، افزود: تحقق این امر نیاز به مقدماتی دارد که باید برای آن‌ برنامه‌ریزی شود تا دانشگاه‌ها بتوانند به سطحی برسند که وظایف خود را انجام دهند.

مضطرزاده رسیدن به این هدف را در گرو تغییر و تحول نظام آموزش و پروش کشور دانست و ادامه داد: در دنیا ترغیب نسل جوان برای حرکت به سمت فناوری از سن جوانی آغاز می‌شود، از این رو ایجاد نسل چهارم دانشگاه‌ها نیز باید با برنامه‌ریزی برای تحول در دوره دبستان تا دبیرستان آغاز شود.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به تحولات آموزشی و پژوهشی در کشور یادآور شد: اگر تاسیس دارالفنون را مبدا رشد علمی جدید در کشور بدانیم، مشاهده می‌شود که در این مرکز که فنون و تکنولوژی به آن‌ وارد نشده و به «دارالآموزش» تبدیل شده بود.

وی با تاکید بر اینکه در دنیای جدید باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنیم، اضافه کرد: گام نهادن در این مسیر از دوره آموزش عمومی شروع می‌شود و جشنواره جوان خوارزمی نیز گام ناچیزی برای تحقق دانشگاه نسل چهارم است.

رییس سازمان پژوهش‌های عملی و صنعتی ایران، تقویت آزمایشگاه‌ها در مقاطع مدرسه را از جمله ضروریات این امر دانست.

مضطرزاده از اجرای پروژه بزرگی در این زمینه خبر داد و گفت: اخیرا فرهنگستان علوم پروژه بزرگی به نام «دانشگاه آینده» را در دستور کار دارد.

به گفته وی در این پروژه مراحل تغییر دانشگاه‌ها از نسل دوم به نسل چهارم تشریح شده، ضمن آنکه فرایندهای رسیدن به آن‌ را نیز محقق کرده است.

رییس سازمان پژوهش‌های عملی و صنعتی ایران ابراز امیدواری کرد که تا 6 ماه آینده این طرح نهایی شود و در اختیار مسؤولان قرار گیرد تا بر اساس آن‌ دانشگاه‌ وظایف خود را برای رسیدن به نسل چهارم تعیین کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل