۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال و راه‌اندازی شده

مدیرکل دبیرخانه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان کشور گفت: ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده که مدیران واحدهای صنعتی می‌توانند از ظرفیت قانونی ایجاد شده برای هزینه‌کرد اعتبارات مالیاتی در تقویت واحدهای تحقیق و توسعه و کیفی‌سازی تولیدات استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری قزوین، نشست مشترک مدیران واحدهای صنعتی بزرگ استان و شرکت‌های دانش‌بنیان با استاندار قزوین با حضور محمد‌مهدی اعلایی، استاندار، کرامتی، مدیرکل دبیرخانه شورای رهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان کشور، جعفر احمدی، رئیس پارک علم و فناوری قزوین، علی رحمانی، معاون اقتصادی استانداری، خلیلی‌خواه، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، موسوی، مدیرکل امور مالیاتی استان، آهنگریان نایب رئیس اتاق بازرگانی در محل پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد.

مهدی کرامتی در این جلسه اظهار داشت: در اقتصاد دانش‌بنیان باید دنبال  شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم و ضمن حمایت از فعالان این عرصه از ایده‌های افراد صاحب‌نظر استفاده کنیم.

کرامتی تصریح کرد: در حال حاضر 10 هزار شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی و فعال شده که در استان قزوین نیز 161 شرکت توانسته‌اند مجوز بگیرند و برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه، حمایت از این شرکت‌هاست.

مدیرکل دبیرخانه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان کشور اظهار داشت: با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان قرار است همه فعالان این عرصه را پای کار بیاوریم و از ظرفیت آنها برای توسعه و کیفی‌سازی تولیدات خود بهره ببریم.

این مدیر یادآور شد: این قانون 20 ماده دارد که از آن 14 آئین‌نامه اجرایی استخراج شده است و آن را یک حرکت راهبردی می‌دانیم که می‌تواند به پویایی تولید و صنعت کمک کند.

کرامتی گفت: موتور محرک این قانون، دانشگاه‌ها هستند و زنجیره آموزش تا فناوری به صورت یک زنجیره یکپارچه دیده شده است و این قانون در انتهای این زنجیره با نگاه زنجیره تامین اموزش، علم را به ثروت تبدیل می‌کند.

وی اضافه کرد: اینکه علم در دانشگاه‌ها تولید می‌شود، اما به‌کارگیری آن در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات تبلور پیدا می‌کند، نقش مهم و موثر  شرکت‌های دانش‌بنیان را پررنگ‌تر می‌کند. به نحوی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند حلقه وصل این دو جامعه مهم (دانشگاه و صنعت) باشند.

کرامتی تصریح کرد: تصویب این قانون، گام مهمی برای کمک به حفظ و نگهداشت نخبگان در کشور است و باور داریم اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری شده و با ایجاد فضای رقابت‌پذیر بین محصولات تولیدی در بازارهای جهانی، می‌توان از این محصولات به عنوان محصولات رقابت‌پذیر استفاده کرد.

این مقام مسئول در خصوص استفاده صنایع از معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های دولت در این زمینه گفت: شما صنعتگران می‌توانید با دو روش از این فرصت برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه برخوردار شوید.

کرامتی گفت: صنعتگران و تولیدکنندگان می‌توانند از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده و از فناوری حمایت کنند و خود نیز برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: شما اگر یک واحد تحقیق و توسعه(آرندی) راه‌اندازی کنید و یا در یک شرکت دانش‌بنیان و زیست‌بوم فناوری کشوری سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید هزینه‌های مالیاتی خود را تعدیل کرده و آن را در این عرصه هزینه کنید.

کرامتی یادآور شد: در کشور بیش از 61 صندوق پژوهش و فناوری داریم که شما می‌توانید در راه‌اندازی صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری مستقیم در آن، افزایش سرمایه در شرکت‌های دانش‌بنیان یا شرکت‌های فناوری مستقر در پارک‌ها نیز مشارکت کرده و اعتبارات مالیاتی را در این مسیر هدایت کنید

مدیرکل دبیرخانه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان کشور اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش، تحقیق و توسعه تولیدات محصولات جدید، افزایش تجاری‌سازی، افزایش ظرفیت تولید و توسعه زیست‌بوم فناوری، خرید ماشین آلات و تجهیزات، توسعه آزمایشگاهی و فعالیت‌های تحقیقی نیز در ردیف کارهایی است که می توانید اعتبارات مالیاتی شرکت صنعتی خود را به این مسیر سوق دهید.

وی اظهار امیدواری کرد: با ظرفیت خوب صنعتی موجود در استان قزوین زمینه استفاده مدیران و فعالان صنعتی استان از ماده 11 قانون جهش تولید برای فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت آنها در تولید برای تحول در کیفی‌سازی محصولات استفاده شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا