نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت دیجیتالی رکورد دوندگان با «دستگاه کرنومتر هوشمند» محققان داخلی

لیلا حمزه، یکی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، هدف از انجام این مطالعات را طراحی و ساخت دستگاه ثبت الکترونیکی و حذف خطاهای انسان در ثبت رکوردهای تست چابکی دوندگان دانست و گفت: در این پروژه تحقیقاتی تلاش شد تا دستگاه دیجیتالی را برای سنجش چابکی دوندگان در دوهای رفت و برگشتی مانند ۹×۴ و آزمون‌های انتخابی و همچنین دوهای سرعت مانند ۱۰۰×۱ بدون نیاز به نیروی انسانی عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه در این تحقیقات موفق به طراحی و ساخت دستگاه دیجیتال سنجش چابکی آزمون‌های حرفه‌ای در حوزه ورزشی شدیم، ادامه داد: این دستگاه که با نام «کرنومتر هوشمند» ساخته شد، قادر است زمان و سرعت دونده را در هر یک از مسیرها بدست آورده و میانگین سرعت و تعداد آزمون‌های انجام شده دونده را بصورت دیجیتالی از طریق LCD تعبیه شده بر روی دستگاه به کاربر نمایش دهد.

حمزه با اشاره به عملکرد دستگاه کرنومتر هوشمند، خاطرنشان کرد: با شروع دویدن و قطع شعاع نوری تعبیه شده در شروع مسیر از سوی دونده، دستگاه با استفاده از یک فرستنده و گیرنده لیزری اقدام به ثبت داده‌ها و شمارش حرکت رفت و برگشتی دونده می‌کند.

وی با بیان اینکه با رسیدن دونده به انتهای مسیر و زدن کلیدخاصی، زمان رفت اول ثبت می‌شود و بعد از آن زمان برگشت اول شروع به شمارش می‌شود، اظهار کرد: این دستگاه برای ثبت رکوردهای تمام سیستم‌های دو مانند ۹×۴ و ۱۰۰×۱ کاربرد دارد.

حمزه، میزان توان مورد نیاز این دستگاه را ۶ ولت دانست که از طریق یک ترانس کاهنده کوچک که در داخل خود دستگاه تعبیه شده، تأمین می‌شود و یادآور شد: این دستگاه با استفاده از یک فیش به ولتاژ ۲۲۰ ولت شهری وصل می‌شود. این ترانس کوچک می‌تواند جریان مورد نیاز این دستگاه را که درحدود ۵۰۰ میلی آمپر است، تأمین کند.

به گفته این دبیر تربیت بدنی منطقه آموزش‌وپرورش کهریزک در قسمت ورودی ۲۲۰ ولتی ترانس، از یک فیوز ۰.۵ آمپری یک بار مصرف جهت حفاظت از دستگاه در برابر اضافه جریان استفاده شده و پس از سوختن باید تعویض شود. ضمن آنکه امکان استفاده از باتری در مواردی که کاربر به برق شهری دسترسی ندارد، فراهم شده است.

حمزه، همچنین به ویژگی‌های فرستنده و گیرنده لیزری دستگاه کرنومتر هوشمند اشاره کرد و گفت: برای ایجاد شعاع نورانی دستگاه از یک دیود لیزری استفاده شده که این دیود شعاع نوری در حدود ۰.۵ سانتی‌متر را ایجاد می‌کند و تا فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری بدون واگرایی قابل رؤیت است.

وی نوع دیود لیزر را از نوع قرمز با فرکانس ۶۵۰ نانومتر دانست و اظهار کرد: دیود گیرنده لیزر نیز می‌تواند فرکانس‌های ۴۰۰ تا ۹۵۰ نانومتر را تشخیص دهد که نور دیود لیزر بکار رفته نیز دارای فرکانسی در حدود ۶۰۰ نانومتر است.

حمزه، محاسبه سرعت دونده و نمایش آن بر روی نمایشگر دستگاه را از طریق یک میکروکنترلر عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن نمایشگر کریستال مایع (LCD) به کار رفته در این دستگاه از نوع متنی با رنگ پس‌زمینه سبز است که می‌تواند ۲۰ کاراکتر را در هر ردیف چاپ کند.

این محقق با اشاره به مزایای این دستگاه، افزود: این دستگاه برای انجام تست نیاز به نیروی انسانی زیادی ندارد، از این رو خطاهای انسانی ناشی از تاخیر در زدن کلیدهای کرنومتر به حداقل می‌رسد.

وی قابلیت تطابق برای تست چابکی دونده در سنین مختلف را از دیگر مزایای کرنومتر هوشمند ساخته شده دانست و یادآور شد: این امر با تغییر موقعیت سنسور بر روی میله‌های گذرگاه در ارتفاع‌های مختلف امکان‌پذیر شده است و به این ترتیب ارتفاع پرتو در هر ارتفاعی از کف زمین تا حداکثر قد یک دونده قابل تنظیم خواهد بود.

به گفته وی، این تحقیقات با همکاری دکتر سعید صادقی بروجردی، مهندس بختیار حسین‌زاده، سمیرا علی‌آبادی، فرزاد عزیزی و اشکان شریعتی اجرایی شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل