نقش اصلی موزه، یک نقش پژوهش محور است

در این نشست مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران به بیان چالش های موجود پرداخته و گفت: در این سال ها مکان هایی مانند موزه دیرین و موزه امام علی(ع)، راه اندازی شد. دلیل آن هم این بود که در این سه سال که مسوولیت سرپرستی موزه هنرهای معاصر را بر عهده داشتم، سعی کردم از سرمایه گذاران بخش های هنری دعوت کنم تا با کمک مدیران هنری قدم به این عرصه بگذارند.
وی ادامه داد: بسیاری از گالری هایی که اکنون راه افتاده اند و فضای بزرگی هم دارند، توانسته اند بار عظیمی را از شانه موزه هنرهای معاصر بردارند. امروزه گالری ها و نگارخانه ها مسوولیت های بزرگی را بر عهده دارند. چراکه، نقش اصلی موزه باید یک نقش پژوهش محور باشد و با حضور گالری ها و نگارخانه ها موزه هنرهای معاصر هم می تواند نقش اصلی خود را ایفا کند.
ملانوروزی تصریح کرد: به عنوان مثال در منطقه خاورمیانه مشترکات قومی و دینی زیادی با همسایگان به خصوص اعراب داریم. اغلب آثار ما و اعراب در یک مجموعه جمع آوری می شوند، این در حالیست که شناخت خاصی از هنرمندان و نقاشان آنها نداریم. شناخت مشترکات ما با اعراب در حوزه تصویری و چگونگی تاثیر پذیری ایرانیان از غرب یک کار پژوهشی است که وظیفه موزه است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال حاضر، 17 مقاله به دست ما رسیده که نگاه منتقدان اروپایی و آمریکایی راجع به هنر ایران و عرب است که به هرحال جای چنین فعالیت هایی در موزه است. اما از آنجاکه، مدیران هر سه، چهار سال یک بار تغییر می کنند، فعالیت های چندان خوبی در موزه انجام نشده است.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با بیان اینکه چالش های حوزه کاری ما بسیار زیاد است، اظهار کرد: در این سالها آثار چندان مهمی به موزه افزوده نشده و تنها 150 اثر خارجی به موزه اضافه شده و این معضل دامنگیر موزه هنرهای معاصر است. از آنجا که این موزه هم بخش خارجی دارد و هم بخش ایرانی، با وجود آنکه قبل از انقلاب انتخاب های خوبی صورت گرفته اما در سالهای بعد از انقلاب اسلامی ایران گزینش ها و معیارهای گزینش به هم خورده و به دلیل فضای سیاسی و فرهنگی نتوانستیم انتخاب های هنری مناسبی داشته باشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: به جز چند اثر خارجی که در این سالها به موزه افزوده شده، بیشتر آثار انتخاب شده ایرانی است که متاسفانه برخی از آنها به هیچ وجه شان هنری نداشته اند.
ملانوروزی افزود: معضل دیگری که در سالهای آینده گریبانگیر موزه هنرهای معاصر خواهد شد، این است که ساختمان آن مانند بسیاری از ساختمان های مهم دیگر شهر مانند تاتر شهر و تالار وحدت در حال تخریب است و باید احیا و بازسازی شود. امروزه هزینه نگهداری مهمترین ساختمان های جهان از هزینه های ساخت آن بیشتر است، اما به هرحال این ساختمان ها جزئی از تاریخ است و باید حفظ شود.
وی خاطرنشان کرد: در بخش داخلی هم بسیاری از آثار عمر صدساله دارند و رفته رفته باید مرمت شوند، ضمن اینکه این آثار اصلا در شرایط خوبی نگهداری نمی شوند و تجهیزات و تکنولوژی های موزه مربوط به 40 سال پیش است.
ملانوروزی در پایان صحبت هایش گفت: در هر حال اینها موضوعاتی است که در سالهای گذشته مسوولان مربوطه توجه چندانی به آن نکرده اند و اهمیت این موضوع و توانایی ما برای تاثیرگذاری بر فرهنگ و هنر جهان می طلبد که بودجه ای برای حل این چالش ها در نظر گرفته شود.
گزارش: هانیه حقیقی
No tags for this post.