برترین دستاوردهای علمی سال 2016

به گزارش ایسنا به نقل از scmp، با نزدیک شدن به پایان سال 2016، برخی از دستاوردها، اکتشافات و اعلان‌های برتر علمی این سال در این جا آمده است.

کشف امواج گرانشی

برخورد و ادغام دو سیاهچاله با جرم 29 و 39 برابر خورشید منجر به مشاهده مستقیم امواج گرانشی برای نخستین بار شد. این امواج شامل ریزموج‌هایی در فضا و زمان هستند که نخستین بار توسط اینشتین در نظریه نسبیت عام پیش‌بینی شده بودند.

دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با توجه به سیگنال‌های رصد شده به این نتیجه رسیدند که دو سیاهچاله طی کسر ناچیزی از ثانیه با سرعت نزدیک به نصف سرعت نور با هم برخورد کرده بودند و بخشی از جرم آن‌ها طبق معادله جرم-انرژی اینشتین به انرژی تبدیل شده بود.

بلور حافظه سوپرمن

محققان دانشگاه ساوث‌همپتون انگلیس موفق به ساخت یک ذخیره‌ساز داده پنج بعدی شده‌اند که تا 14 میلیارد سال باقی می‌ماند. داده‌ها روی یک دیسک شیشه‌ای کوچک توسط لیزر فوق سریع و با استفاده از پالس‌های نور کوتاه و شدید نوشته می‌شوند. فایل‌ها نیز در سه لایه از نقطه‌های نانویی نوشته می‌شوند که با هم پنج میکرومتر فاصله دارند.

جدول تناوبی جدید برای سال 2017

کشف چهار عنصر مصنوعی جدید توسط تیمی از دانشمندان ژاپنی، روسی و آمریکایی باعث کامل شدن ردیف هفتم جدول تناوبی شد. نام‌های رسمی عناصر 113، 115، 117 و 118 به ترتیب نیهونیوم، مسکوویوم، تنسین و اوگانسون اعلام شد.

در حالی که 94 عنصر ابتدایی این جدول به طور طبیعی وجود دارند، عنصرهای فوق‌سنگین با شماره‌های اتمی 95 تا 118 در آزمایشگاه‌ها یا رآکتورهای هسته‌ای ساخته شده‌اند.

تولید گونه‌های حیات جدید توسط بشر

محققان موسسه کریگ ونتر موفق به ساخت یک سلول مصنوعی کوچک خود تکثیر شونده شدند که تنها حاوی ژن‌های مورد نیاز برای حیات است. این کوچک‌ترین ژنومی است که یک موجود با آن در آزمایشگاه پرورش یافته است.

JCVI-syn3.0 حاوی 531 هزار و 560 جفت پایه و تنها 473 ژن است که همگی برای حیات ضروری هستند.

ماموریت یک ساله شبیه‌سازی مریخ

در ماه اوت امسال تیمی از شش دانشمند چند ملیتی به شبیه‌سازی مستعمره انسانی در مریخ پرداخته و یک سال را در شرایط ایزوله شدید در تپه‌های آتشفشانی متروک در هاوایی گذراندند. این دانشمندان پس از ورود به سکونتگاه‌های خورشیدی تنها زمانی که ملبس به لباس‌های فضایی بودند اجازه خروج داشتند.

کشف رکوردشکن یک عدد اول

ریاضیدانان دانشگاه مرکزی میسوری توانستند یک عدد اول جدید رکوردشکن را کشف کنند. عدد M74207281 که به عدد اول مرسن نیز مشهور است، با ضرب 74 میلیون و 207 هزار و 281 عدد دو در یکدیگر و کسر یک از آن محاسبه شده است.

این عدد دارای 22 میلیون و 338 هزار و 618 رقم است و حدود پنج میلیون رقم بزرگتر از عدد ول رکوردشکن قبلی است.

اعداد اول تنها با خودشان و عدد یک قابل تقسیم هستند.

کشف  رکورددار بیشترین طول عمر در دنیای حیوانات

یک کوسه در گرینلند موسوم به "Somniosus microcephalus" دارای بیشترین طول عمر در میان مهره‌داران زمین است و می‌توان نزدیک به 400 سال زندگی کند.

تیم هابل رکورد کیهانی را شکستند

ستاره‌شناسان با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری سه بعدی در تصاویر 20 ساله تلسکوپ هابل دریافتند که جهان قابل مشاهده حاوی حداقل دو تریلیون کهکشان است که 10 برابر بیشتر از تصور قبلی است.

تائید عامل طاعون کشنده سال 1665 لندن با دی‌ان‌ای

آزمایش دی‌ان‌ای بقایای اسکلتی برای نخستین بار تایید کرد که باکتری یرسینیا پستیس عامل طاعون بزرگ لندن بوده که منجر به کشته شدن نزدیک به یک‌چهارم جمعیت شهر شده بود. دندان‌های 20 نفر از اجساد در قبرستان بدلام در لندن در آزمایشگاه موسسه مکس پلانک آلمان به این منظور بررسی شده بود.