نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پروتئین و رژیم‌ غذایی عصر جدید ورزشکاران

سینا

بر کسی پوشیده نیست که در دنیای مدرن ورزش، تغذیه به یک متغیر حیاتی تبدیل شده است که می تواند بر عملکرد یک ورزشکار تأثیر بگذارد. از همین رو؛ ما اغلب در مورد رژیم غذایی سخت ورزشکاران می خوانیم.

دکتر محمدعلی ایزدی متخصص تغذیه و فیزیولوژیست ورزشی، در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه پروتئین یک ماده مغذی ضروری در رژیم غذایی است و دریافت پروتئین کافی برای همه مهم و به خصوص ورزشکاران ضروری است، گفت: پروتئین برای رشد و تشکیل بافت جدید از جمله بافت ماهیچه ای مورد نیاز است و همچنین به ترمیم فیبرهای عضلانی که ممکن است در اثر ورزش آسیب دیده باشند کمک می کند.

ایزدی در  ادامه افزود: علاوه بر این، پروتئین در ساخت آنزیم‌ها و هورمون‌های مختلف مانند آدرنالین نقش دارد و در عین حال تعادل مایعات را در بافت در هنگام حمل و نقل مواد مغذی مهم در بدن و تنظیم لخته شدن خون حفظ می‌کند. اگر چه اکثر انرژی از کربوهیدرات ها و چربی ها در حین ورزش تامین می شود، پروتئین نیز ممکن است به سوخت رسانی به ورزش کمک کند.

او با یادآوری اینکه اسیدهای آمینه بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند که به روش‌های مختلف برای ساخت پروتئین ترکیب می‌شوند، گفت: 9 آمینو اسید “ضروری” وجود دارد که باید توسط رژیم غذایی تامین شود. میزان این اسیدهای آمینه ضروری است که سودمندی پروتئین را در بدن تعیین می کند.

این متخصص تغذیه و فیزیولوژیست ورزشی اضافه کرد: پروتئین های با کیفیت کامل حاوی سطوح بالایی از اسیدهای آمینه ضروری هستند. گوشت، لبنیات، تخم مرغ و سویا همگی نمونه هایی از پروتئین های با کیفیت کامل هستند. با این حال، منابع گیاهی مانند لوبیا، عدس، آجیل، غلات و دانه ها منابع پروتئینی هستند که فاقد یک یا چند اسید آمینه ضروری هستند. برای اینکه این منابع «کامل» شوند، توصیه می‌شود که منابع گیاهی را با هم ترکیب نموده تا مشخصات اسید آمینه را ایجاد شود.

او با بیان اینکه رژیم غذایی با پروتئین بالا معمولاً در صورت پیروی برای مدت کوتاه ضرری ندارد، تصریح کرد: اما در اثر اجرای رژیم‌های پرپروتئین، دستگاه گوارش در دراز مدت دچار آسیب می‌شود و فرد ممکن است به یبوست دچار شود. همچنین در اثر رژیم‌های پرپروتئین بار وارده به کلیه‌ها بیشتر می‌شود و ممکن است کلیه‌ها نیز دچار آسیب جدی شوند.
از دیگر عوارض رژیم‌های پر پروتئین، ریزش مو، ضخیم شدن پوست و پیری زودرس بوده که این متخصص تغذیه و فیزیولوژیست ورزشی به آن اشاره کرد.
ایزدی توصیه کرد: رژیم غذایی یک ورزشکار یک اصل جدانشدنی از ورزش است و بایستی متنوع باشد، به‌طوری که همه‌ی گروه‌های غذایی اعم از لبنیات، میوه‌جات، سبزیجات، انواع گوشت، نان و غلات و چربی‌های مفید را شامل شود.

او در پایان خاطر نشان کرد: دریافت رژیم‌های غلط، می‌تواند ناشی از عدم آگاهی کافی ورزشکاران عزیز باشد که جهت این امر مهم لازم است تا دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوط به وزارت ورزش و جوانان وارد کار شوند و در قالب برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت آنلاین، آگاهی‌ها و آموزش‌های لازم را به ورزشکاران و جوانان گوشزد کنند تا خدایی نکرده این افراد نعمت سلامتی خود  را از دست ندهند.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل