نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ايجاد و راه اندازی كنسرسيوم صادراتي انجیر استهبان

سینا

نشست هم انديشي ايجاد و را ه اندازي كنسرسيوم صادراتي انجير استهبان در فرمانداري اين شهرستان برگزار و در خصوص راه اندازي كنسرسيوم صادراتي بحث و تبادل نظر شد.

در اين نشست كه با حضور نماينده مردم شهرستان هاي استهبان، ني ريز و بختگان در مجلس شوراي اسلامي،فرماندار شهرستان استهبان، مدير توسعه بازار و امور بين‌الملل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران و مسول توسعه كنسرسيوم هاي سازمان و نيزبرخي از مديران دستگاه هاي اجرايي شهرستان و تعدادي از صادركنندگان انجير برگزار شد، در خصوص راه اندازي كنسرسيوم صادراتي انجير تصميم گيري شد.

نماينده مردم شهرستان هاي استهبان، ني ريز و بختگان در مجلس شوراي اسلامي و عضو كمیسيون صنايع و معادن مجلس امروز 18 دی ماه در اين جلسه با اشاره به ظرفيت هاي شاخص و بي نظير شهرستان استهبان در توليد انجير و وجود بزرگترين انجيرستان ديم جهان در اين شهرستان گفت: راه اندازي كنسرسيوم صادراتي انجير استهبان از برنامه هايي است كه مي تواند در ارتقاي صادرات اين محصول نقش مهمي ايفا كند.

فرهاد طهماسبي با اشاره به برخي اقدامات انجام شده در راستاي حمايت از فعالان حوزه انجير و انسجام بخشي به صادرات انجير، فعال سازي انجمن انجير با محوريت بخش خصوصي و ثبت جهانی نظام انجیر استهبان در جیاس فائو را از گام هايي بيان كرد كه مي تواند در ارتقاي اين حوزه نقش موثري داشته باشد.

وي با قدرداني از سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران و شركت شهرك هاي صنعتي فارس در راه اندازي كنسرسيوم صادراتي انجير استهبان اظهار اميدواري كرد: اين كنسرسيوم بتواند در بخش صادرات اين محصول گام هاي مهمي را بردارد.

فرماندار شهرستان استهبان نيز با بيان اینکه ۹۵ درصد از صادرات انجیر کشور به شهرستان استهبان اختصاص دارد گفت: توانمندسازي بخش صادرات بعنوان يك اولويت در برنامه قراردارد و راه اندازي كنسرسيوم صادراتي مي تواند اين موضوع را تقويت و تسهيل كند.

يوسف كارگر با بيان اينكه اقتصاد شهرستان استهبان تك محصولي و برپايه محصول انجير است افزود: با توجه به اينكه بخش زيادي از انجير اين شهرستان روانه بازارهاي صادراتي مي شود تنوع بخشي به بازهاي صادراتي بايد در دستوركار كنسرسيوم قرار گيرد تا شاهد اثربخشي بيشتر براي اقتصاد شهرستان باشيم.

مدير توسعه بازار و امور بين‌الملل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران از فعاليت 30 كنسرسيوم صادراتي در كشور خبر داد و گفت: تشكيل و راه اندازي كنسرسيوم هاي صادراتي از برنامه هاي مهم حمايتي اين سازمان در بخش توسعه بازار محسوب مي شود.

احمد جوانمردي با بيان اينكه کنسرسیوم صادراتی، تشكيل دهنده شبکه همکاری بین بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط است که اعضاي آن در راستاي کاهش ریسک و بهره‌وری بیشتر در حوزه صادرات و تصاحب بازارهای خارجی و حضور مستمر در آن بازارها همکاری مي كنند گفت: ارتقا بنگاه های خرد، کوچک و متوسط برای حضور مستمر در بازار های بین المللی و افزایش میزان صادرات غیر نفتی آنها از اهداف اين سازمان در تشكيل كنسرسيوم هاي صادراتي است.

وي با بيان اينكه يكي از مشكلاتي كه در صادرات وجود دارد، صادرات كالا به صورت انفرادي است گفت: اين شركت ها بعد از يك مدت، توانايي تامين كالا به صورت بلند مدت را در بازار بين المللي را نداشته و از چرخه صادرات خارج مي شوند.

مدير توسعه بازار و امور بين‌الملل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران اضافه كرد: با شناسايي و ايجاد كنسرسيوم صادراتي در مناطق مختلف در كشور، گامي مهم در توسعه پايدار و منسجم صادرات كشور برداشته خواهد شد.

وي افزود: تشكيل كنسرسيوم ماهيتي حقوقي دارد و در آن شركت با حضور تعدادي از اعضا كه داراي فعاليت هم تراز مي باشند ثبت مي شود .

جوانمردي با اشاره به حمايت هاي مالي سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران از كنسرسيوم هاي صادراتي افزود: حمايت يارانه اي از حضور اعضاي كنسرسيوم ها در نمايشگاه هاي خارجي، تشكيل دفاتر در كشورهاي هدف و انجام فعاليت هاي توسعه بازار از برنامه هاي مهم در اين بخش است.

وي با اشاره به برنامه اين سازمان و شركت شهرك هاي صنعتي فارس براي راه اندازي كنسرسيوم صادراتي انجير در استهبان گفت: با توجه به اينكه استهبان یکی از قطب‌های تولید انجیر خشک در دنیاست و بخش زيادي از انجير شهرستان نيز راهي بازارهاي خارجي مي شود تشكيل كنسرسيوم در ايجاد هم افزايي و استفاده از ظرفيت هاي موجود براي حضور پرقدرت و توانمند در بازارهاي خارجي نقش مهمي را ايفا خواهد كرد.

معاون صنايع كوچك شركت شهرك هاي صنعتي فارس نيز در اين جلسه با بيان اينكه راه اندازي كنسرسيوم هاي صادراتي در استان فارس بر اساس مزيت هاي منطقه اي در محصولات صادرات محور در دستور كار اين شركت قرار گرفته است.
سيد محمود قيومي با بيان اينكه صنایع کوچک به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی نقش مهم و اساسی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارد و حمایت از این نوع صنایع منجر به افزایش صادرات در استان خواهد شد گفت: با هدف شناخت کافی از بازاریابی و صادرات صنايع كوچك، شركت شهرک‌های صنعتی فارس در قالب تشكيل شرکت‌های مدیریت صادرات و کنسرسیوم‌ها به صادرات این واحدهای تولیدی کمک می‌کند تا ضمن برطرف کردن مشکلات، شاهد افزایش صادرات به کشورهای هدف باشیم.
وي افزود: بر اساس مطالعات امكان سنجي ،انجير استهبان مستعد تشكيل كنسرسيوم صادراتي است و شركت شهرك هاي صنعتي نيز در قالب حمايت هاي يارانه اي ،بخشي از هزينه هاي راه اندازي و فعاليت هاي كنسرسيوم را پرداخت خواهد كرد.
گفتنی است؛ شهرستان استهبان با بیش از ۲۲ هزار هکتار باغات انجیر مثمر، سهم ۱۷ هزار تنی از تولید انجیر خشک كشور را دارد و که محصول تولیدی این شهرستان در سطح جهانی از نظر کیفیت، برند جهانی و بی‌رقیب است
خروج از نسخه موبایل