نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نمای خیره کننده کاسینی از قطب زحل

زحل، سیاره‌ای آشنا در منظومه‌شمسی است. شاید یکی از نخستین هدف‌هایی که هر ستاره‌شناس آماتوری برای نخستین‌بار به آن نگریسته باشد، این سیاره است. اما با این وجود هنوز زوایای نادیده و ناشناخته‌ای از این ارباب حلقه‌های منظومه‌شمسی وجود دارد. تصویری که در زیر می‌بینید زحل است؛ اما از زوایه‌ای که تا کنون کمتر دیده شده بود و البته هیچ‌گاه با چنین جزییاتی مشاهده نشده بود.

این شاهکار دیگری از کاسینی در آخرین مرحله از ماموریت خیره‌کننده و موفق خود است.

کاسینی در آخرین بخش از ماموریت خود، مانورهایی را آغاز کرده است، که این کاوشگر را در مداری قطبی قرار می‌دهد و کمک می‌کند تا نه‌تنها کاوشگر از فاصله بسیار نزدیکی از سطح سیاره عبور کند که هر بار بتواند از میان صفحه حلقه‌های زحل نیز عبور کند.

یکشنبه گذشته زحل یکی از این گذرهای خود را از صفحه حلقه های زحل انجام داد. در این گذر کاسینی به فاصله فوق‌العاده نزدیک 91 هزار کیلومتری از فراز ابرهای زحل رسید.

این مانوری است که سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است و اکنون تیم علمی کاسینی از اینکه سرانجام می‌توانند داده‌های مهمی را از حلقه‌ها و همچنین فاصله نزدیک سطح به دست آورند هیجان زده هستند.

برخی از نخستین تصاویر این بخش ماموریت منتشر شده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، نمایی است که کاسینی از فراز قطب شمال زحل تهیه کرده است. منطقه‌ای که به شش ضلعی قطبی معروف است.

این شش ضلعی را نخستین بار ویجرهای 1 و 2 در سال های 1981 و 1982 مشاهده کردند و تا کنون یکی از سوال‌های مهم درباره ماهیت ابرهای فوقانی قطب زحل بوده است. شش ضلعی منظم و خیره کننده قطبی در دل خود سوال‌های پاسخ داده نشده بسیاری را نهفته است. چرا این ساختار منظم در این منطقه به وجود آمده است؟ چه مدت است که آنجا است و چرا در جاهای دیگر و حتی در قطب جنوب شاهد وجود آن نیستیم؟

این نما یکی از نزدیک ترین نگاه‌های ما به این عارضه زحل است. نمایی که از فاصله 640 هزار کیلومتری از فراز قطب شمال زحل، گرفته شده و دقت آن در حد 153 کیلومتر در هر پیکسل است.

بخش پایانی ماموریت کاسینی اطلاعات بی‌نظیر و دست اولی را برای محققان به همراه خواهد آورد که می‌تواند آن‌ها را در درک آینده و گذشته منظومه شمسی و سیاره‌های گازی یاری کند.

 

پوریا ناظمی

منبع تصاویر: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل