چراغی در شب یلدا روشن می شود

جایزه چراغ، جایزه ای خصوصی و غیر انتفاعی در زمینه و حوزه ترویج علم ایران است که از سوی دو تن از مروجان علم سال های اخیر ایران تاسیس شده است.
دکتر محمدرضا (پژمان) نوروزی، میکروبیولوژیستی است که سال های طولانی در عرصه ترویج علم ایران فعالیت کرده است. برگزاری رویدادها و فعالیت های ترویجی میدانی تا تدریس و همکاری با رسانه های مختلف و تالیف و ترجمه کتاب بخشی از فعالیت های او است و فرصت بی نظیر سفر به نقاط مختلف کشور و ملاقات و مواجهه نزدیک با جامعه علمی و مخاطبان ترویج علم، دیدی جامع درباره فضای ترویج علم ایران در اختیار او قرار داده است.
سیاوش صفاریان پور، تهیه کننده و کارگردان و روزنامه نگار علم، دیگری عضو بنیانگذار این جایزه است. او که به واسطه ساخت برنامه های متعدد علمی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و از جمله برنامه آسمان شب طبیعت فراموش شده در بین جامعه علاقه مندان علم، چهره ای شناخته شده به شمار می رود، در کنار کار رسانه ای، سال های طولانی است که به فعالیت های ستادی و میدانی در زمینه ترویج علم پرداخته است.

جایزه چراغ  ضمن قدر نهادن به تمام تلاش های سال های اخیر دلسوزان و مسولانی که در حوزه ترویج علم ایران کار کرده اند، آمده است تا در کنار آنها قرار بگیرد و در روشن کردن راه آینده این سرزمین نقشی در حد توان بر عهده بگیرد.

جایزه چراغ از دل تجربه بانیان آن درآمده است. تجربه ای از مواجهه با کنشگران جامعه علم و عمومی سازی آن. بانیان چراغ، با توجه به اهمیتی که توجه به علم و فعالان ترویج علم در آینده کشور و به طور خاص توسعه علمی کشور دارد، این جایزه را تاسیس کردند تا با کمک آن علاوه بر معرفی و آشنایی مردم و فعالان تشکر بخشی از جامعه فعالان علم و ترویج ایران را به آن ها منتقل کنند.
این جایزه ضمن قدر نهادن به تمام تلاش های سال های اخیر دلسوزان و مسولانی که در حوزه ترویج علم ایران کار کرده اند، آمده است تا در کنار آنها قرار بگیرد و در روشن کردن راه آینده این سرزمین نقشی در حد توان بر عهده بگیرد.
برگزیدگان نخستین دوره جایزه چراغ در سه رشته، شب یلدای 1395 معرفی خواهند شد و طی مراسمی که شامگاه 7 دی ماه برگزار می شود از آنها در جمعی دوستان تقدیر به عمل خواهد آمد.
سه جایزه چراغ در سه حوزه مروج سال، دانشگر مروج و سپاس از یک عمر تلاش در راه ترویج اهدا می شود.
بانیان این جایزه برای انتخاب برگزیدگان خود ضمن مشورت با گروهای از مروجان و روزنامه نگاران علم از نظرات آنها استفاده کرده اند و البته بدیهی است که در نهایت ممکن است سلیقه شخصی بانیان نقشی در تعیین برگزیدگان ایفا کرده باشد.
چراغ برای اینکه روز به روز دقیق تر و بهتر بتواند وظیفه خود را به اجرا در آورد، نه تنها از نظر مشاوران و فعالان این عرصه استفاده خواهد کرد که به طور مشخص از برگزیدگان دوره های قبلی برای انتخاب برگزیدگان دوره بعد یاری خواهد گرفت تا نه تنها رقت و گستردگی نظارت و انتخاب خود را بهبود بخشد بلکه شبکه ای میان مروجان فعال و شناخته شده و افراد با تجربه تر در حوزه ترویج ایجاد کند که همیاری  آنها به حل مشکلات پیش رو کمک کند.
در شب یلدای امسال نخستین دوره برگزیدگان از طریق انتشار ویدیویی در وب سایت جایزه معرفی خواهند شد تا ما نیز در راه و ادامه مسیر توسعه علمی ایران چراغی روشن کرده باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا