میزان اطلاع دندانپزشکان از اجرای صحیح «بیوپسی دهانی»

راه تشخیص درست ضایعات دهانی با نماهای مشکوک، برداشتن نمونه با روشی مناسب و بررسی آسیب شناختی آن است و به کارگیری نامطلوب تکنیک اجرای بیوپسی می تواند منجر به خطاهای تشخیصی طی ارزیابی هیستوپاتولوژیک ‌شود. 

در این رابطه پژوهشگرانی از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران واقع در شهر ساری، در مطالعه ای، میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی این شهر و دانشجویان سال ششم دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران را از نحوه پردازش و چگونگی انتقال بیوپسی‌های دهانی مورد ارزیابی و بررسی علمی قرار داده اند.

راه تشخیص درست ضایعات دهانی با نماهای مشکوک، برداشتن نمونه با روشی مناسب و بررسی آسیب شناختی آن است و به کارگیری نامطلوب تکنیک اجرای بیوپسی می تواند منجر به خطاهای تشخیصی طی ارزیابی هیستوپاتولوژیک ‌شود. 

این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش مقطعی بر روی 150 نفر از دندانپزشکان عمومی و دانشجویان سال ششم دندانپزشکی در شهر ساری انجام شده است. میانگین سنی دندانپزشکان حدود 40 سال و میانگین سنی دانشجویان دندانپزشکی مشارکت کننده در این پژوهش، حدود 25 سال بود.

برای انجام تحقیق، پرسشنامه ای طراحی شد که شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالاتی درباره نحوه پردازش و انتقال بیوپسی‌های دهانی بود. داده‌های حاصله از این پرسشنامه به وسیله روش ها و نرم‌افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.

نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که درصد آگاهی دندانپزشکان 54.4 درصد و دانشجویان دندانپزشکی 55.1 درصد بوده و از لحاظ آماری بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود نداشته است. این بدین معنی است که سطح آگاهی دو گروه مورد مطالعه از نحوه پردازش و چگونگی انتقال بیوپسی‌های دهانی مشابه یکدیگر تلقی می شود.

از دیگر نتایج این پژوهش که در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در «مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران» به چاپ رسیده، می توان به این مورد اشاره کرد که بین سطح آگاهی دندانپزشکان و تعداد شرکت در دوره‌های بازآموزی پاتولوژی دهان، همبستگی معنی‌دار مستقیم وجود داشته است. به عبارت دیگر، هر چه دندانپزشکان به میزان بیشتری در دوره های بازآموزی پاتولوژی دهان شرکت نموده باشند، میزان آگاهی آن ها از نحوه پردازش و چگونگی انتقال بیوپسی‌های دهانی بیشتر می باشد.

با توجه به یافته های حاصل از این پژوهش جالب، محققین اظهار داشته اند درصد اطلاع و آگاهی دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی سال ششم در زمینه مبحث مورد مطالعه پایین بوده است و بنابراین آموزش مستمر در این زمینه، به صورت دوره های بازآموزی یا ضمن تحصیل برای این افراد بسیار الزامی است.

 

منبع: شیوا، آ. و گیاهپور، ا. 1395. بررسی میزان آگاهی دندانپزشکان و دانشجویان سال ششم دندانپزشکی شهر ساری از نحوه پردازش و انتقال بیوپسی های دهانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 26(142): 221-213.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا