نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توجه مراکز درمان ناباروری به اهمیت «رحِم» در حفظ نظام خلقت

رئیس مؤسسه آموزش عالی اجتهاد گفت: اهمیت و عظمت رحم در مراکز درمان ناباروری جدی گرفته شود، چراکه نسل طاهر به «رحِم» برمی‌گردد؛ باید در این راستا بررسی علمی و فقهی صحیح انجام شود تا سالیان آینده شاهد خطای علمی نباشیم که نظام خلقت به هم بخورد.

به گزارش سیناپرس از  روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از خبرگزاری ایسنا قم، همایش «بررسی اخلاقی فقهی و حقوقی درمان ناباروری» با محوریت یادبود زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی صبح امروز، ۱۳ دی‌ماه، به‌ همت جهاددانشگاهی قم در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

این همایش با حضور آیت‌الله محمدحسین فقیهی یزدی، رئیس مؤسسه آموزش عالی اجتهاد، نوروزی، معاون پژوهشی دانشگاه قم، علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم، لیلا ناصرپور، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی قم و جمعی از اساتید برگزار شد.

یعقوب نوروزی، معاون پژوهشی دانشگاه قم در ابتدای این همایش اظهار کرد: در زمینه درمان ناباروری باید به مباحث راهبردی توجه جدی شود و در زمینه درمان ناباروری به مرجعیت علمی برسیم؛ درمان ناباروری بین‌رشته‌ای است و باید به این مهم برای حفظ جوانی جمعیت نیز توجه شود.

وی ادامه داد: در این خصوص می‌توان از ظرفیت مشترک حوزه و دانشگاه بهره برد و انتظار می‌رود که خروجی این همایش به سطح بین‌الملل در دوره‌های بعدی برسد و مرجعیت علمی زبان فارسی را مورد توجه قرار دهد.

سیدمهدی فاضلی، دبیر علمی همایش اظهار کرد: ایده برگزاری این همایش از سوی جهاددانشگاهی استان مطرح شد و جلسات متعددی در این راستا برگزار شد تا نظام مسائلی گردآوری شود و در نشست‌های تخصصی به آن پرداخته شود تا به زمان اختتامیه همایش برسیم که زمان آن به‌زودی اعلام می‌شود.

آیت الله محمدحسین احمدی فقیهی‌یزدی، رئیس مؤسسه آموزش عالی اجتهاد در افتتاحیه همایش «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی در ناباروری» که امروز ۱۳ دی‌ماه در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه عظیم و والای حضرت زهرا(س) اظهار کرد: امامان و تمامی بشریت از طریق حضرت زهرا(س) به پیامبر(ص) اتصال پیدا می‌کنند، این رابطه مهم معنوی از طریق حضرت زهرا(س) و رحم ایشان، این ارمغان مهم برای بشریت و نظام وجودی انسان‌ها حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) واسطه ارتباط قوی انسان با خداوند است؛ خداوند خواست که واسطه فیض و ارتباط خداوند با انسان‌ها، حضرت زهرا(س) باشد، ادامه داد: شفاعت عام مختص به وجود مرضیه طاهره است که با حضرت خاتم این جنبه ارتباطی را به‌صورت صحیح و درست منتقل کردند؛ این مسئله مهمی است که در وجود نازنین دختر حضرت خاتم الانبیا(ص) که موهبت الهی است، شکل گرفته است.

روح بلند و عرفانی زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی

استاد حوزه علمیه درخصوص زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی گفت: سابقه آشنایی ما با سعید آشتیانی دیرینه است و به حضور در دانشگاه علوم پزشکی ایران برمی‌گردد؛ بدون مبالغه می‌توان گفت روح بلند و کم‌نظیر عرفانی و معنوی داشتند؛ به همین جهت بود که در دانشگاه ایران کلاس نهج‌البلاغه برگزار کردند و این اقدام را به‌عنوان وظیفه در صدر فعالیت‌های خویش قرار دادند تا در معرفی انسان و انسان‌شناسی از نهج‌البلاغه بهره بگیریم؛ زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی می‌گفت نهج‌البلاغه یک متن درسی قوی است و باید از طریق نهج‌البلاغه، قرآن را بشناسیم.

رئیس مؤسسه آموزش عالی اجتهاد با اشاره به اینکه درمان ناباروری و پژوهشکده رویان از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: آن زمان در بیان زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی، پژوهشکده رویان به اندازه امروز ملموس نبود، اما امروزه شاهد برکات و خیرات این پژوهشکده هستیم.

آیت الله فقیهی‌یزدی اضافه کرد: کاظمی‌آشتیانی در تحقیقات علمی رویان از حوزه علمیه نیز بهره می‌گرفتند و در واقع اعتقاد به وحدت حوزه و دانشگاه داشتند و لذا با پیشرفت کار در پژوهشکده رویان، سؤالات علمی دقیق و فقهی پیش می‌آمد و سبب ارتباط و وحدت بیشتر میان حوزه و دانشگاه شد.

وی با اشاره به اینکه کاظمی‌آشتیانی خبره و مبرز در مباحث درمان ناباروری بود، گفت: روحیه عظیم زنده یاد کاظمی‌آشتیانی در احترام و محبت به دیگران همانند سردار سلیمانی بود.

عظمت روح و نفس انسان در بیان ملاصدرا

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن و نهج‌البلاغه ما را به حقیقت انسان و انسانیت متوجه می‌کند، اظهار کرد: این همایش باید سرمایه‌گذاری جدی بر بررسی و توجه جدی روح و نفس انسان داشته باشد؛ خیلی‌ها توجه به روح کردند اما متوجه مسئله نفس نشدند؛ مرحوم ملاصدرا در جلد هفتم کتاب اسفار عظمت نفس انسان را مورد بررسی قرار داده و بیان کرده که «النَّفْسُ جِسْمانیَّةُ الْحُدوثِ رَوْحانیَّةُ الْبَقآءِ؛ جسمانیت حدوث ولی روحانیت بقا است»، انسان دارای نفس است.

وی افزود: ملاصدرا بیان کرده که حتی بهشت نفسانی که قرآن در آیه ۵۴ سوره الرحمن بیان کرده «مُتَّکِئِینَ عَلَی فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَی الْجَنَّتَیْنِ دَانٍ»، همه مسائل بهشت نفسانی است و قسمت نفسانی انسان و حوائج نفسانی انسان را بیان کرده و عظمت بالاتر روح است؛ در واقع روح انسان و مسئله روحانی انسان مسئله شریف و باعظمتی است که خداوند به خودش نسبت داده و می‌فرماید: «وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» و اینجاست که به «عند ربهم یرزقون» و مقام پرعظمت بهشت جاودانه می‌رسیم.

توجه مراکز درمان ناباروری بر صالح بودن نفس و روح

وی با اشاره به عظمت روح و صالح بودن نفس اظهار کرد: اهمیت نسل پاک و نطفه پاک و درست بار سنگینی بر دوش افرادی است که از جریان حقیقی صاحب فرزند می‌شود و یا از طرق علمی از راه درمان ناباروری صاحب فرزند می‌شوند که مراکز درمان ناباروری به نفس پاک و صالح توجه کنند.

آیت الله فقیهی‌یزدی با اشاره به اینکه علمای بزرگ بیان کردند که در مباحث مختلف یک مبحث تکلیفی(باید و نباید) داریم و جایگاه دوم اثر وضعی است که به خلقت و آفرینش و پاکی نفس و روح برمی‌گردد، بیان کرد: روح انسان و نفس انسان جایگاه خاصی دارد که به همان نطفه پاک و رحم پاک برمی‌گردد؛ در روایات مسئله شیرخوارگی و صفات دایه و کسی که به فرزند شیر می‌دهد، مورد توجه است، همان‌گونه که نطفه پاک مهم است شیرخوارگی نیز اهمیت دارد، چراکه آثار زیادی از دایه به فرزند منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: در بیان امام رضا(ع) در ذیل حدیث «کُل ما یَحرم من الرضاع ما یَحرم من النَسب» هر چه از رضاع می‌بینید با نسب تطبیق می‌شود و بالعکس هم صادق است؛ این روایت از حضرت رضا(ع) بیان علمی و سنگینی است که طیق آیه قرآن «نسبا و سحرا» استدلال می‌کنند که حتی در بحث نسب، سحر را هم وارد می‌کنند؛ استدلال فقهی در باب رضاع، این است که برنامه پژوهشکده رویان بحث ولادت است که از آیات قرآن و روایات باید این مهم و بحث نسب، مورد بررسی قرار بگیرد؛ روایاتی که در باب رضاع است می‌فرماید که ۱۰ روز شیردادن و یا ۱۵ روز شیردادن، دلیل محرمیت است چون «گوشت او به واسطه شیر رویش پیدا کرده و عزم(استخوان) او با این شیر محکم شده است.»

کل نظام آفرینش به «رحم» برمی‌گردد

وی تصریح کرد: در آیه اول سوره نساء می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ؛ تقوا در برابر خدا داشته باشید خدایی که شما را خلق کرده است از نفس واحد»؛ به نظر بنده نفس واحده مشترک همه انسان‌ها تا روز قیامت است که خداوند آفریده است؛ در روایات هم بیان شده خشتی که «ماءمهین» است در جسم حضرت آدم قرار دادند، حضرت حوا هم از همان گل مشترک حضرت آدم خلق شد، پس اصل انسانیت به یک جا متصل می‌شود. قرآن در ادامه همان آیه بالا می‌فرماید: «وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً؛ و از آن دو مردان و زنان بسیاری پراکنده کرد.»

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در ادامه آیه اول سوره نساء می‌فرماید: «وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِی تَسَآءَلُونَ بِهِ وَٱلأَرۡحَام» در واقع کل نظام آفرینش به رحم برمی‌گرددو به دلیل اهمیتش در این آیه در مورد ارحام سخن می‌گوید، بیان کرد: «رحِم» از رحمت آمده و از اسماء الله است که همیشه بعد از ذکر الله به رحمانیت خداوند توجه داده می‌شود؛ در حدیث قدسی آمده: «ان الله عزوجل یقول أَنَا اَلرَّحْمَنُ خَلقتُ الرَحِم شَقَقْتُ اَلرَّحِمَ مِنِ اِسْمِی فَمَنْ وَصَلَهَا وَصَلْتُهُ وَ مَنْ قَطَعَهَا قَطَعْتُهُ.»

آیت الله فقیهی‌یزدی با اشاره به اینکه جریان رویان جریانی است که باید در مورد ارحام مراقبت کنند، گفت: اهمیت و عظمت رحم در این مراکز جدی گرفته شود، چرا که نسل طاهر به رحم برمی‌گردد؛ بررسی علمی و فقهی صحیح انجام شود تا سالیان آینده شاهد خطای علمی نباشیم که نظام خلقت به هم بخورد.

وی یادآور شد: شیخ انصاری می‌فرماید: تمام احکام ریشه‌اش تکوین است و اصل تکوین و خلقت را درست تشخیص ندادیم احکام تشریع نیز درست اجرا و بیان نمی‌شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل